خبرگزاری فارس: ارشاد اگر جرات دارد کتاب‌های «کیهان» را جمع کند

خبرگزاری فارس در حاشیه نگاری روز سوم نمایشگاه کتاب، در خصوص ارائه کتاب های قبل از سال ۸۸ که طبق دستور وزارت ارشاد، منع قانونی دارد، نکته جالبی را تلویحی به مسئولان نمایشگاه تذکر داده است. در بخشی از این گزارش مفصل می خوانیم:

اگر ارشاد جرات دارد…

زن میان سال و جا افتاده‌ای بود که سال های قبل هم در نمایشگاه دیده بودمش، مرتب صدا می زد: ما انجمن امداد بیماران سرطانی هستیم، نگاهتان را از ما نگیرین … کتابا مون از ۲۰۰ تومان هست تا ۹۰۰ تومان… حیفه که راحت از کنار ما بگذرین.

غرفه انتشارات آویشن بود که ۵۰-۶۰ عنوان کتاب درباره سرطان‌های مختلف چاپ کرده بود از سرطان مغز بگیر تا سرطان اسافل اعضای آدم، که همه هم مبتلا به داشت و ملت می خریدند.

حالا همین ناشر در کنار این مجموعه سرطان ها مجموعه “درباره هنر و ادبیات ایران” را هم چاپ کرده است. این مجموعه شامل گفتگوهای ناصر حریری با نویسندگان، شاعران و هنرمندان (مثل موسوی گرمارودی، شاملو، آتشی، درویشی، محمد قاضی، فرهاد غبرایی و غیره) است. آنها هم فروش خوبی داشت.

از همان خانم قیمت دو سه تا کتاب از مجموعه “درباره هنر و ادبیات ایران” را پرسیدم. قیمت شان را که گفت، یواشکی اضافه کرد: دو جلد دیگر هم دارم.

گفتم: چیه؟

گفت: کتاب شاملو و سیحون.

نگاهی کرد و گفت: برای خودت می خواهی؟

گفتم: آره.

گفت: واقعا.

گفتم: آره.

آورد که ببینم. ازش پرسیدم: چرا اینها را روی میز نمی گذاری؟

گفت: این ها چاپ سال ۸۵ است و نمی توانیم اینجا بگذاریم -در نمایشگاه امسال کتاب های منتشر شده از سال ۸۸ به بعد عرضه شده است- اما آورده ایم اگر کسی خواست می دهیم. منم همان دو تا را چون ارزان‌تر بود خریدم.

امیدوارم اگر مسئولان ارشاد این مطلب را خواندند کتاب‌هایشان را جمع نکنند چون ناشران دیگری هم هستند که به صورت علنی کتاب‌های قبل از سال ۸۸ را می فروشند مثلا برخی ناشران که در نشست خبری بهمن دری قبل از نمایشگاه هم اسمش به میان آمد. اگر ناظران ارشاد به آویشن گیر دادند امیدوارم به آن ناشر هم گیر بدهند. البته اگر جرات دارند.

شایان ذکر است، در نشست خبری قبل از آغاز کار نمایشگاه،  نام انتشارات کیهان از سوی یک خبرنگار به شکل اعتراض و انتقاد به معاون فرهنگی ارشاد تذکر داده شده بود: «خبرنگاری درباره تبعیض در اجرای قانون برای ناشران پرسید و گفت که در نمایشگاه سال گذشته، کتابی را از انتشارات روزنامه کیهان خریده که در دهه شصت منتشر شده، اما هیچ‌کس با این ناشر برخوردی نکرده است. دری در‌این‌باره گفت که مقررات نمایشگاه مثل همه نمایشگا‌ه‌های دیگر مدون است و ناشران باید آن ‌را رعایت کنند و در مورد این نشر اصلا این طور نبوده است.»

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.