خبری تازه از کنجکاوی در مریخ

۱۳م اسفند ،

کنجکاوی تعدادی رایانه اضافی، رایانه‌های سمت A و B، به همراه دارد تا در شرایط اضطرار از آنها به عنوان یدکی استفاده کند و هریک از این رایانه ها نیز از سیستم‌های جنبی یدکی برخوردارند.

ممتازنیوز: مرکز کنترل زمینی پروژه کنجکاوی پس از از کار‌افتادن یکی از رایانه‌های خارجی کاوشگر مریخ‌نورد ناسا مجبور شدند عملیات کنجکاوی را تعلیق کرده و آن را به حالت غیر‌فعال درآورند.

بر اساس گزارش همشهری آنلاین به نقل از BBC، مهندسان ناسا اعلام کردند کنجکاوی اکنون در وضعیت Safe Mode قرار گرفته تا از آن محافظت شود. کنجکاوی پیش از اینکه دچار نقص فنی شود سلف‌پرتره‌ای از خود در مریخ به ثبت رسانده بود.

رایانه کنجکاوی در بخش حافظه دچار نقص فنی شده است، از این رو اکنون این روبات در حالتی قرار گرفته که میزان فعالیت‌های آن به حداقل رسیده است،‌ کنجکاوی در واقع به خواب رفته است. قرار است مهندسان ناسا طی چند روز آینده کنجکاوی را از خواب مصنوعی‌اش بیدار کنند و به بررسی ریشه مشکلی بپردازند که روز قبل بر روی عملکرد این روبات مریخ‌نورد اثر گذاشته است.

کنجکاوی تعدادی رایانه اضافی، رایانه‌های سمت A و B، به همراه دارد تا در شرایط اضطرار از آنها به عنوان یدکی استفاده کند و هریک از این رایانه ها نیز از سیستم‌های جنبی یدکی برخوردارند. کنجکاوی اکنون تحت رایانه B فعال است اما پیش از این طی عملیان فرود بر روی مریخ تحت فرمان رایانه بخش A بود.

روز چهارشنبه قبل کنجکاوی مطابق همیشه با زمین از طریق تمامی کانال‌های ارتباطاتی موجود در ارتباط بود،‌اما داده‌های ثبت شده‌اش را به زمین ارسال نکرد و تنها اطلاعات وضعیت خود را به زمین فرستاد. این اطلاعات نشان دادند رایانه در زمان تعیین شده به حالت خواب تغییر وضعیت نداده‌است. عملیات تشخیصی در مرکز  JPL نشان داد حافظه رایانه سمت A که برای مکان‌یابی فایل‌های اطلاعاتی مورد استفاده قرار می‌گرفت،‌ دچار نقص شده‌است.

درحال حاضر تمامی تحقیقات علمی از طریق کنجکاوی متوقف شده اما ناسا انتظار دارد طی چند روز آینده این فعالیت‌ها از سر گرفته شوند.


..
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.