خبر در سایه بحران اقتصادی

جام جم آنلاین: این که آغاز ورودت به بروکسل مقر اروپای متحد، همزمان باشد با شروع بحران اقتصادی و بی‌سابقه در اروپای متحد که بیست و هفت عضو دارد از برخی جهات کمی بی‌اقبالی است.

همکاران و هم‌رده‌هایت هم در ایران به مزاح شاید تو را مسبب بحران اقتصادی و مالی تلقی کنند، اما هرچه هست چه مزاح و چه جدی این واقعیتی است که اروپای متحد امروز با آن دست به گریبان است و ابعاد این ماجرا که کمر خیلی از اقتصادهای این ناحیه را خم کرده فشار مضاعفی را به دفتر صدا و سیمای بروکسل در بعد کلی و واحد مرکزی خبر در بعد جزئی‌تر آن وارد آورده است.

این یک روی سکه است. روی دیگر سکه، فضای بحرانی است که می‌تواند روی کار یک خبرنگار سایه بیندازد. انگار تمامی فعالیت‌های خبری در بروکسل که از آن به عنوان پایتخت اروپای متحد یاد می‌شود، تعطیل شده‌اند و همه چیز به بحران اقتصادی معطوف شده است حتی زمانی که دولت بلژیک که میزبان نهادهای اروپایی است سقوط کرد و این کشور بیش از یک سال بدون دولت بود هم برای رسانه‌ها آنقدر اهمیت پیدا نمی‌کرد و مهم‌تر از همه شرایط سخت اقتصادی بوده و هست که زندگی و معیشت مردم را کاملا تحت تاثیر قرار داده است.

من یک‌بار دیگر سال ۱۳۷۶ که ماموریتی یک ماهه به مالزی داشتم شاهد بحران اقتصادی در شرق آسیا هم بودم، اما انگار بحران فعلی در اروپا تمامی ندارد و هر چه زمان می‌گذرد، دشوارتر می‌شود.

به عنوان یک خبرنگار در بروکسل با توجه به سقوط هر روزه بورس‌ها و شاخص‌های سهام مجبور بودم اخبار بازارهای سهام را هم دنبال کنم.

در نگاه اول ممکن است این نوع از خبرها و گزارش‌ها کمی کسل‌کننده و خسته‌کننده به نظر برسند، اما من در حال حاضر از این که درک بالایی در تحلیل گزارش‌های اقتصادی پیدا کرده‌ام، خرسندم. از این که بخش خبری صدا و سیما برای پخش یک رویداد اقتصادی از نظراتم استفاده و روی آنها حساب باز می‌کند خوشحالم. شاید اگر این رویدادهای اقتصادی پیش نمی‌آمد کمتر کسی به سراغ تجزیه و تحلیل یک بحران فراگیر می‌رفت.

یدالله شاهسون – بلژیک


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.