خبر روز: ایران: انرژی هسته ای برای همه، سلاح هسته ای برای هیچ کس، دوشنبه ۱ آبان ۹۱

این خبر امروز دوشنبه ۱ آبان در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

علی اصغر سلطانیه سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان های بین المللی در نشست کمیسیون مقدماتی معاهده منع جامع آزمایشات هسته ای در وین ، سلاح های هسته ای و آزمایش های آن را محکوم نمود.

به گزارش تفسیری خبرنگار واحد مرکزی خبر از وین ؛ در این نشست ، سفیر و نماینده دائم کشورمان که در زمره اولین سخنرانان قرار داشت با نقل بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری در شانزدهیمن نشست سران غیرمتعهدها در تهران ، سیاست هسته ای کشورمان را iبه وضوح ترسیم نمود.
سلطانیه iبه نقل از مقام معظم رهبری تاکید نمود که « سلاح های هسته ای نه امنیت را تامین می نماید و نه قدرت سیاسی را تحکیم می بخشد ، بلکه تهدیدی برای امنیت و قدرت سیاسی محسوب می گردد.
وی همچنین iبه نقل از معظم له گفت : جمهوری اسلامی ایران استفاده از سلاح های هسته ای ، شیمیایی و نظائر آن را گناهی بزرگ و نابخشودنی می داند و در عین حال حق خود برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای و تولید سوخت هسته ای را محفوظ می دارد. جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه iبه دنبال سلاح های هسته ای نبوده و نخواهد بود و در عین حال حق مردم خود را برای استفاده از انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز تسلیم نخواهد نمود. شعار ما این است انرژی هسته ای برای همه و سلاح های هسته ای برای هیچ کس.»
سلطانیه ضمن محکوم نمودن آزمایشات و سلاح های هسته ای اظهار داشت جای تاسف دارد که پس از گذشت سال ها از انعقاد معاهده منع سلاح های هسته ای و معاهده منع آزمایشات هسته ای ، پیشرفتی در خلع سلاح هسته ای انجام نشده است و همچنان شاهد iبها های میلیون دلاری برای گسترش این سلاح ها و تولید انواع تازه آن می باشیم.
وی افزود : جمهوری اسلامی ایران در طول مذاکرات معاهده منع جامع آزمایشات هسته ای و بعد از آن، همواره نقش فعالی را ایفا نموده است و iبه هنگام مذاکرات این معاهده تاکید داشت که معاهده مذکور بایستی iبه نحوی تدوین شود که راه بر هر گونه آزمایش هسته ای بسته شود ولی متاسفانه وضعیت فعلی معاهده iبه گونه ای هست که راه های فرار برای انجام آزمایشات هسته ای باز گذاشته شده است.
وی تاکید نمود ، مذاکرات شیوه نامه راستی آزمایی این معاهده بایستی بدون تعجیل و با ایجاد زمینه سازی لازم و نیز با در نظر گرفتن ابعاد حقوقی و فنی و ملاحظات امنیتی کشورها صورت گیرد.


IRIBNews RSS TopNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.