خبر قالیباف از تملک ۸۲ هکتار باغ در تهران

تهران سما: شهردار تهران با تاکید بر اینکه در شهرداری تهران به دنبال قطع درختان نیستیم گفت : در شهری مثل تهران با چنین وسعت ، به طور قطع و یقین اتفاقاتی می افتد که گاهی منجر به از بین درختان می شود ولی شهرداری تهران به دنبال قطع و نابودی درختان نبوده است.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر تهران ، شهردار تهران در چهارصدو هشتادمین جلسه امروز شورا با بیان این مطلب اظهار کرد : درهیچ دوره ای از شهرداری ، ۸۲ هکتار تملک باغ توسط شهرداری صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد : کمیسیون ماده ۵ خرید تعدادی باغ را به شهرداری تهران تاکید کرده است که برای این منظور حدود ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است.

شهردار تهران خاطر نشان کرد: درختانی که به خاطر اجرای برخی پروژه های عمرانی مجبور به جابجایی آن ها هستیم را در بوستان ولایت و پارک های عمومی غرس می کنیم.

رئیس شورای شهر تهران نیزتاکید کرد : کسانی که مجوز باغ مسکونی دارند در صورتی پایان کار دریافت می کنند که ۷۰ درصد باغ را احیاء و حفظ کنند.

وی از کمیسیون عمران شورای شهر خواست  طرحی در تکمیل مصوبه باغات ارائه کند تا براساس آن در صورتی که مجوز ساخت در باغی با سطح اشغال ۳۰ درصد صادر شد تا زمانی که ۷۰ درصد باقی مانده به باغ تبدیل نشود پایان کار ساختمانی صادر نشود.

چمران با اشاره به این که تبدیل سطح اشغال ۳۰ درصد به ۴۵ درصد در باغات طبق مصوبه ممنوع است گفت : متاسفانه برخی با ساخت فضای مسکونی در سطح اشغال ۳۰ درصد ، ۷۰ درصد باقی مانده را نیز یا تبدیل به پارکینگ می کنند یا به عناوین مختلف تبدیل به غیر باغ می کنند که این با سیاست شورای شهر تهران مبنی بر حفظ باغات مغایرت دارد و باید بررسی شود.

رئیس شورای شهر تهران طی پیشنهادی  به کمیسیون عمران ، اظهار داشت : طرح تفصیلی مربوط به باغات منطقه ازگل ، طرشت وکن که اکثرا در پهنه، آر ۱۲۱ (مسکونی) واقع شده اند، تجدید نظرشود ، چرا که با این مجوز اکثر باغات این مناطق تغییر کاربری پیدا می کنند و به مسکونی تبدیل می شوند.

علی محمد مختاری مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهر تهران نیز که در جلسه حضور داشت گفت: علت تخریب باغات منطقه ازگل ، کم آبی ، پراکنده بودن باغات ، رها شدن برخی از این باغات توسط مالکین ، عدم رسیدگی منظم و مرتب از سوی مالکین بوده است که منجر به خشک شدن تعداد زیادی از درختان این گونه باغات شده است.

 وی تاکید کرد: مدیریت شهری هیچ نقشی در تخریب این گونه باغات نداشته است.

مختاری علت دیگر از بین رفتن درختان این باغ ها را مربوط به نوع و سن درختان دانست و گفت: اکثر درختان این باغات درختان میوه بوده اند که با گذر زمان از نظر کشاورزی مثمر نیستند وباید برای تغییر وضعیت آنها تصمیم دیگری گرفته شود.

مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهر تهران با اشاره به اینکه افراد سودجو در تخریب باغات نقش به سزایی دارند خاطر نشان کرد: اکنون ۵۳۵ پرونده تخریب باغات در قوه قضاییه وجود دارد که از طریق مراجع ذی صلاح باید تصمیم گیری شود .

مختاری همچنین افزود: به جرات می گویم تاکنون مجوز قطع هیچ گونه درختی در کمیسیون ماده ۷ صادر نشده است بلکه در صورت نیاز و واقع شدن درختان در پروژه های عمرانی سطح شهر این گونه درختان جابجا شده اند که اخیرا ۴۸۶ اصله درخت توت که مربوط به پروژه اتوبان نیایش بوده است به بوستان ولایت انتقال داده شد وباعث ایجاد یک توتستان زیبا در این پارک شده است.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز با اعلام اینکه شهرداری در حفظ و گسترش باغات اهتمام زیادی دارد گفت: شهرداری تهران از ۸۴ تا سال ۹۰ ، ۸۳۷ هزار متر مربع از باغات خصوصی شهر تهران را تملک و تبدیل به پارک های عمومی کرده است.

معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهرتهران  نیزبا اشاره به توسعه فضای سبز شهرتهران گفت: اراده مشترک شورا و شهرداری در رابطه با توزیع و توسعه فضای سبز نتایج مثبتی داشته است و زحمات مدیریت شهری دراین زمینه نادیده گرفته نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه تغییر کاربری باغات نگران کننده است گفت: تغییر کاربری باغات یا به صورت پنهانی در مکان های محصور اتفاق می افتد که از چشم شهرداری دور است و یا اینکه به صورت عینی اتفاق می افتد که روند نگران کننده ای است.

رئیس کمیته محیط زیست شورا تاکید کرد مناطقی که باغات قدیمی دارند نیز در تهدید هستند.

ابتکار اظهار داشت: بحث گرانی آب و خشک شدن قنات ها موجب شده مردم در مورد آبیاری درخت ها حتی در معابر و جلوی درب منازل خود دچار سردرگمی باشند.

حسن بیادی نایب رئیس شورای شهر تهران نیز به مصوبه شورای شهر تهران در خصوص حفظ باغات اشاره کرد و گفت: آیا مصوبه باغات که قرار است ۳۰ درصد از باغ ساخته شود و ۷۰ درصد آن ، باقی بماند رعایت می شود؟ آیا ۷۰ درصد باغ حفظ شده است؟

وی افزود: اکنون که از نظر آب در وضعیت بحرانی قرار داریم ، آبیاری باغات دچار مشکل شده است اگر با آب شهری آبیاری شوند از نظر شرعی وقانونی این کار درست است یا نه ؟ بنابراین آیا قنات هایی که در مسیر پروژه های عمران قرار می گیرند و مسیرشان مسدود می شود، به مسیر اصلی خود باز گردانده می شوند؟


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.