خبر کاهش سقوط قیمت دلار ۲۰ هزار تومانی + جزئیات

دلار تا پایان سال ممکن است سیر نزولی داشته باشد 

دلار تاثیرات ویژه ای نیز می توانند بر روی بورس داشته باشند

دلار قیمتش بعد از انتخابات آمریکا روند کاملا نزولی داشته است

دلار مدتی است با نوسانات همراه است البته با شیب ملایم رو به پایین در بازار در حرکت است

دلار قیمتش در محدوده ی ۲۰ هزار تومانی نیز قرار گرفته است 

اینها نظرات کارشناسان اقتصادی و بازار ارز در خصوص نواسانات قیمت دلار در یک ماه اخیر است و آنها معتقدند؛ ثبات قیمت دلار در محدوده ۲۰ هزار تومان شدنی است و چنانچه بانک مرکزی جلو سفته بازی ارزی را بگیرد و از طرفی با مدیریت درست نیاز متقاضیان واقعی این کالا را تامین کند، قیمت دلار به حدود ۲۰ هزار تومان می رسد و می توان نرخ این کالا را در بازار ثابت نگه داشت.

قیمت دلار

قیمت دلار مدتی است با نوسان البته با شیب ملایم رو به پایینی در بازار در حرکت است. این موضوع که ناشی از مدیریت تقاضا و کاهش میزان سفته بازی است، موجب شده است که طی یک ماه اخیر شاهد افت قیمت نرخ ۴ تا ۵ هزار تومانی دلار در بازار شویم. روند کنونی کاهش نرخ ارز در بازار حاکی است که فعالان چنین بازاری دیگر چون ماههای گذشته بر رشد قیمت این کالا تاثیرگذار نیستند، بازار با آرامش نسبی همراه است و دلالان و سفته بازان و حتی سرمایه گذارانی که ارز را به عنوان کالایی برای سودآوری انتخاب می کردند مدتی است خیلی راغب به ورود به این بازار نیستند.  

به طور مثال قیمت دلار که در ۲ ماه گذشته به کانال ۳۰ هزار تومان هم رسید اما اکنون با سیر نزولی در کانال ۲۵ هزار تومان قراردارد و چنانچه بانک مرکزی بازار را بدرستی مدیریت کند، کاهش قیمت این کالای تاثیر گذار بر اقتصاد کشور تا مرز ۲۰ هزار تومان و حتی کمتر از آن نیز بعید به نظر نمی سد. البته بانک مرکزی همچنان تلاش می کند با تقویت عرضه در بازار به تقاضاهای ارزی پاسخ دهد، برهمین اساس نیز تداوم عرضه‌های روزانه ارز در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی موجب شده تا نیاز ارزی بازار پاسخ داده شود و دیگر به مانند قبل نوسانات لحظه ای در بازار ایجاد نشود.

به عقیده کارشناسان اقتصادی و بازار، سکان قیمت ارز در دست بانک مرکزی است و چنانچه سیاست گذاری های این بانک در تعیین نرخ ارز به درستی انجام و بازار عرضه و تقاضا این کالای مهم اقتصادی به خوبی مدیریت شود می توان شاهد قیمت دلار زیر ۲۰ هزار تومان نیز در بازار بود

کاهش نرخ دلار در بازار تا مرز ۲۰ هزار تومان ایمان اسلامیان، اقتصاددان در گفتگو با «خبرگزاری بازار» می گوید؛ اگر بانک مرکزی با حرکت در مسیر کاهش نرخ تورم و کنترل نقدینگی گام برگرد و از طرفی گشایش هایی در اقتصاد کشور با ارتباط با دنیا حاصل شود، قیمت ارز در بازار به شدت پایین می آید و نرخ دلار تا رسیدن به ۲۰ هزار تومان کاهشی می شود. وی به برآورد نرخ ارز در کشور با محاسبه نظریه مقدار پول که تعیین کننده قیمت دلار با محاسبات نرخ تورم کشور با کشورهای دنیا مشخص می شود، اشاره کرد و افزود: با توجه به محاسبات انجام شده نرخ واقعی دلار در کشور همان ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان است با این وجود رسیدن قیمت دلار به چنین قیمتی کار سختی نیست.   این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود نرخ ارز تا پایان سال همچنان کاهشی باشد و به ۲۰ هزار تومان هم برسد، البته تحقق چنین امری نیازمند مدیریت بانک مرکزی در بازار بخصوص توجه به کاهش نرخ تورم و انتظارات تورمی همچنین مهار رشد نقدینگی است.

قیمت دلار

بانک مرکزی به راحتی می توانست قیمت دلار را در رقم ۲۲ هزار تومان تثبیت کند آلبرت بغزیان اقتصاددان برجسته و استاد دانشگاه تهران نیز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» دراین باره می گوید؛ با توجه به رسیدن قیمت دلار به ۲۲ هزار تومان پس از انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا در ماه گذشته بانک مرکزی به راحتی می توانست قیمت دلار را با این رقم در بازار تثبیت کند، اما این کار را نکرد و دلار ۲۲ هزار تومانی خیلی در بازار دوامی نیاورد.

وی با بیان اینکه خود بانک مرکزی مقصر اصلی افزایش نرخ ارز در بازار است، افزود: صرافی های بانکی تحت نظر بانک مرکزی، معمولا هر چند روز یک بار به جای کاهش قیمت ارز در بازار نرخ این کالا را در تابلوهای فروش افزایش می دهند این موضوع باعث می شود تا سیگنال گرانی به بازار آزاد داده شود درحالی که اگر بانک مرکزی بخواهد قیمت ارز را در بازار کاهشی کند قیمت ارز را در صرافی های بانکی پایین در نظر می گیرد تا کسی به سراغ ارز آزاد گران نرود.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.