خداحافظی “ب.ام.و” با خیابان های پایتخت

به گزارش سرویس وبگردی باشگاه خبرنگاران؛براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی گمرک واردات خودروهای خارجی با افزایش ۲۹ درصدی نسبت به سال گذشته مواجه بوده‌اند، این در حالی است که به رغم این افزایش واردات در تازه ترین فهرستی که از سوی سازمان توسعه و تجارت ارائه شده، کاهش و توقف واردات برخی از برندهای مشهور همچون خودروی > به چشم می خورد.

با وجود انتشار اخباری مبنی بر تحریم بازار خودروی ایران از سوی شرکت های خودروسازی مشهوری همچون تویوتا، بنز، پورشه، کیا و هیوندای نام محصولات این شرکت‌ها در فهرست ثبت سفارش واردات دیده شده و تنها نام مدل‌های <<ب.ام.و>> است که وجود ندارد.

خودروی <<ب.ام.و>> سال گذشته توانست با صادرات ۲۶۳ دستگاه به ایران حدود ۱۷ میلیون دلار درآمد کسب کند، هر چند در ۵ ماه نخست امسال حدود ۵۰ دستگاه خودروی ب .ام.و وارد ایران شده اما اطلاعات گمرکی نشان می‌دهد این تعداد خودرو از طریق نمایندگی نبوده و افراد حقیقی راسا اقدام به واردات محدود برای استفاده شخصی کرده اند، و این به معنای خداحافظی این برند آلمانی با خیابان های ایران است.

اما در مقابل رقیب دیرینه این خودروساز یعنی پورشه به رغم وجود مشکلاتی که در نتیجه تحریم‌ها وجود دارد عزم خود را جزم کرده تا جای <<ب. ام.و>>  را در ایران بگیرد، به گونه ای که یکی از مسئولان نماینده پورشه در ایران از برنامه شرکت متبوعش برای واردات ۸۰۰ دستگاه پورشه در سالجاری خبر داده ، که البته نگاه به آمار واردات بیش از ۵۰۰ دستگاهی این خودرو تنها در ۵ ماه ابتدایی سال، موید این مطلب است که پورشه توانسته تا حد زیادی برنامه خود را عملی کند.

در خصوص دلایل توقف واردات <<ب.ام.و >> در ایران برخی از کارشناسان عدم موفقیت نمایندگی این شرکت را در اخذ مجوزهای لازم از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان می کنند؛اما برخی دیگر فعالیت نامناسب و موازی برخی از نمایشگاه‌داران اتومبیل را دلیل این موضوع می دانند.

در این رابطه یوسفی که از کارشناسان حوزه خودرو است، گفت: آنچه مسلم است دلیل توقف واردات خودرو تنها به جهت فعالیت نمایشگاه داران نیست و قطعا به جهت تحریم‌ خودروساز از ارسال خودرو خودداری کرده است.

وی گفت:‌ موضوع توقف واردات <<بی.ام.و>> مربوط به امسال نیست و از سال گذشته زمزمه‌هایی مبنی بر توقف واردات تویوتا و <<ب. ام.و >>وجود داشته است.

* تاریخچه حضور <<ب.ام.و>> در ایران

سابقه حضور <<ب .ام. و >> در ایران به بیش از ۵۰ سال قبل برمی‌گردد،‌ اولین مدل‌های این برند آلمانی مدل ۳۰۰۰ بود که با توجه به ظاهر اسپرت آن مورد توجه بسیاری از جوانان قرار گرفت که پس از آن مدل ۲۰۰۲ بیشترین طرفداران این خودرو را به خود جلب کرد و همزمان مدل‌های ۵۱۸ و ۵۲۰ این خودرو نیز در بین خانواده‌های ایرانی جایگاه خوبی به دست آورد.

بعد از انقلاب واردات این خودرو تا مدتها متوقف شد، اما در سال ۱۳۸۶ مجددا واردات مدل‌های جدید ب.ام.و  توسط شرکت نوریانی که بعدها نام خود را به پرشیا خودرو تغییر داد به عنوان تنها نماینده رسمی خودروساز آلمانی آغاز شد.

هرچند قیمت سری‌های جدید <<ب.ام.و>>  بسیار بالا بود اما به جهت استقبال چشمگیر مردم هر ساله بر تعداد آنها افزوده شد، به گونه ای که تنها در سال ۸۷ بیش از ۱۱۰۰ دستگاه انواع مدل ب.ام. و  وارد ایران شد این روند تا سال ۸۸ ادامه داشت، اما به جهت برخی از مشکلات تحریم تعداد واردات این خودرو رو به کاهش گذاشت، به گونه ای که تعداد خودروهای وارد شده این برند در آن سال به حدود ۲۲۳ عدد کاهش یافت، حال پس از حدود سه سال واردات رسمی این خودرو متوقف شده و تنها ۵۰ عدد از آن، آن هم به صورت انحصاری و از سوی برخی از اشخاص به کشور وارد شده است.

منبع:هفت صبح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.