خدایا در این ماه به خاطر دست زدن به نافرمانیت خوارم مساز

‘خدایا در این ماه به خاطر دست زدن به نافرمانیت خوارم مساز و تازیانه‌های عذابت را بر من مزن و از موجبات خشمت بدان نعمت‌بخشی و الطافی که نسبت به بندگان داری دورم بدار. ای آخرین حد اشتیاق مشتاقان.’

** شرح فرازهای دعا

آیت‌الله مجتهدی تهرانی در شرح ‘اَللّهُمَّ لا تَخْذُلْنی فیهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِیَتِکَ’ می‌گوید: خدایا، من را به واسطه تعرض گناه خوارم نکن. گناه، آدم را خوار، و عبادت و بندگی، آدم را عزیز می‌کنند. اگر اهل طاعت و بندگی شوید، عزیز می‌شوید؛ اما اگر اهل گناه باشید، کسی دوستتان ندارند.

وی افزود: اهل گناه ولو اگر تحصیلات عالی رتبه دانشگاهی هم داشته باشد و لباس‌های فاخر به تن کند، باز هم خوار است. اما بندگی خدا را کردن باعث می‌شود تا محبت آن شخص به مقدار بسیار زیادی در دل دیگران باشد.

این استاد اخلاق ادامه می‌دهد: قرآن می‌گوید: ‘إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا’ یعنی هر که ایمان بیاورد و عمل صالح بکند، ما هم دوستی‌اش را در دل مردم می‌افکنیم. مردم اهل عمل را دوست دارند.

** تازیانه عذاب، نتیجه گناه انسان است

وی در شرح فراز دوم دعای روز ششم ماه رمضان ‘وَلاتَضْرِبْنی بِسِیاطِ نَقِمَتِکَ’ می‌افزاید: خدایا من را به تازیانه عذابت نزن. ‘لاتضرب’ واژه نهی است اما در اینجا دعاست. اگر من به شما بگویم ‘لاتضرب’ این نهی است. اما کوچک‌تر به بزرگ‌تر بگوید و ما به خدا که بگوییم، ‘لاتضرب’ دعاست.

مجتهدی تهرانی ادامه می دهد: الان این گرفتاری‌هایی که گریبان آمریکا را گرفته و هر روز خبر از آمدن سیل و طوفان در آنجاست، همه تازیانه عذاب است. در ایران هم برخی جاها که سیل و زلزله می‌آید، عذاب الهی است. دلیلش هم این است که چند سال پیش در گلستان سیل آمد، روستایی در مسیر سیل قرار داشت که همه اعضای آن سید بودند، سیل، مسیر خود را عوض کرد و روستای دیگری را از بین برد که نمی‌گویم افراد آن چی و کی بودند.

وی به بیان شعری از زبان استادش می‌پردازد و می‌‌گوید: جمله ذرات زمین و آسمان / لشکر حقند گاه امتحان

سیل و رانش زمین، لشکر خدا هستند. آنها که می‌گویند اینها قهر طبیعت هستند، دین و ایمان ندارند؟ چرا یک کلمه نمی‌گویند که اینها عذاب هستند و برای جلوگیری از آنها نباید گناه کنیم.

** در مساجد هنگام خواندن دعا معانی آن نیز بیان شود

آیت‌الله مجتهدی تهرانی با بیان بخشی از دعای روز ششم ادامه می‌دهد: ‘وَزَحْزِحْنی فیهِ مِنْ مُوجِباتِ سَخَطِکَ’ خدایا من را از موجبات سخطت دور گردان، چیزهایی که موجب سخط توست. روایتی است که برخی گناهان خدا را به غضب می‌آورد و آن گاه خدا قسم می‌خورد که به عزت و جلال خودم دیگر تو را آمرزش نمی‌کنم. با اینکه خدا ‘ارحم الراحمین’ است؛ اما مثلا از من با این محاسن و عمامه توقع ندارد که به نامحرم نگاه کنم. لذا خدا به غضب می‌آید.

وی تاکید می‌کند: حدیث هست که هفتاد گناه جاهل را می‌آمرزند قبل از آنکه یک گناه عالم را بیامرزند.

این استاد برجسته حوزه در خصوص فراز ‘بِمَنِّکَ وَاَیادیکَ’ می‌گوید: یعنی به حق احسان و نعمت‌هایی که به من داده‌ای، خدایا این چند تا دعا را درباره من مستجاب کن.

وی ادامه می‌دهد: ‘یا مُنْتَهی رَغْبَهِ الرّاغِبینَ’ یعنی ای خدایی که منتهای رغبت مشتاقان هستی. مشتاقان تو، چقدر مشتاق تواند. منتها رغبت مشتاقان تویی، این سه دعای روز ششم ماه رمضان را درباره ما مستجاب کن.

آیت‌الله مجتهدی تهرانی در پایان می‌گوید: ای کاش در مساجد که این دعاها خوانده می‌شود، معنی آن نیز بیان شود تا مردم وقتی دعا می‌کنند، با حضور قلب این دعاها را بخوانند و درخودشان بیان کنند. به مردم بگویند که به خاطر گناه عذاب می‌شوند و این حادثه‌ها در سراسر جهان و برخی شهرهای تهران به خاطر گناه است. خدا به شعیب پیامبر(ع) فرمود، می‌خواهم ۱۰۰هزار نفر از قومت را عذاب کنم. ۴۰ هزار نفر افراد بد و ۶۰ هزار نفر از افراد خوب. شعیب(ع) پرسید چرا خوب‌ها بیشترند، خطاب رسید: برای اینکه خوب‌ها هم با بدها خوش و بش کردند.

فراهنگ ** ۱۸۸۳ **۱۵۸۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۴۷۴۷۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.