خرم آبادی: وجود دو مرجع برای ثبت پایگاه اینترنتی‌های اینترنتی در وزارت ارشاد سبب سردرگمی پایگاه های اینترنتی شده است

۱۳خردادماه،

انتقاد دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در مورد نحوه ثبت پایگاه اینترنتی‌های خبری؛

امتیاز ثبت شدن اطلاعات تارنماهای اینترنتی در www.samandehi.ir است که در صورت ملاحظه محتوای مجرمانه در تارنمای ثبت شده، چنانچه تارنما اساساً مجرمانه نباشد ابتداً برای تارنمای مزبور تذکر ارسال شود و از فیلتر آن قبل از تذکر جلوگیری به عمل می‌آید.

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفت: در حالی که از سال ۱۳۸۴ ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی ایرانی به نشانی www.samandehi.irدر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه اندازی شده و حسب اعلام نماینده وزارت ارشاد در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، این پایگاه به عنوان تنها سامانه ثبت پایگاه اینترنتی‌های اینترنتی توسط کارگروه به رسمیت شناخته شده است، اخیراً معاونت مطبوعاتی آن وزارتخانه با راه اندازی سامانه دیگری به نام ستاد ثبت اینترنتی پایگاه های خبری به نشانی rasaneh-gov.ir، مدیران تارنماهای اینترنتی را دچار سردرگمی کرده است.

دکتر عبدالصمد خرم آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی دانا، در خصوص ناهماهنگی‌های موجود در وزارت ارشاد برای ثبت نام پایگاه اینترنتی‌ها، اظهار داشت: در حال حاضر «ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی ایرانی» با نشانی www.samandehi.ir زیر نظر مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و «ستاد ثبت اینترنتی پایگاه های خبری» با نشانی rasaneh-gov.ir زیر نظر معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کنند که وجود دو مرجع برای ثبت پایگاه اینترنتی‌های اینترنتی در وزارت ارشاد سبب سردرگمی پایگاه های اینترنتی شده است. وی افزود با توجه به اینکه اطلاعات تارنمایی که در سامانه تازه (rasaneh-gov) ثبت شده است، به کارگروه تعیین مصادیق ارسال نمی‌شود این موضوع مشکلات عدیده ای را برای مدیران تارنماهایی که تارنمای خود را فقط در سامانه تازه ثبت کرده‌اند ایجاد نموده است چرا که مدیران فکر می‌کنند پایگاه اینترنتی آن‌ها از نظر کارگروه ثبت شده محسوب می‌شود در حالی که این‌گونه نیست.

خرم آبادی اظهار نمود با وجود اینکه پایگاه www.samandehi.irدر مرکز رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد وجود داشت نباید معاونت مطبوعاتی سامانه تازه ثبت پایگاه‌های اینترنتی خبری را به طور موازی ایجاد می‌کرد. در حال حاضر بسیاری از پایگاه‌های خبری در هر دو سامانه ثبت می باشند و این کار علاوه بر سردرگمی مردم موازی کاری و اتلاف وقت و هزینه نیز می‌باشد. .

خرم آبادی گفت: تا کنون حدود پنجاه هزار تارنما در پایگاه ساماندهی www.samandehi.irثبت شده‌اند و با توجه به سوابق امر تنها مرجع مورد تایید کارگروه برای ثبت اطلاعات تارنماها، پایگاه اینترنتی www.samandehi.irاست.

وی ادامه داد: امتیاز ثبت شدن اطلاعات تارنماهای اینترنتی در www.samandehi.irاین است که در صورت ملاحظه محتوای مجرمانه در تارنمای ثبت شده، چنانچه تارنما اساساً مجرمانه نباشد ابتداً برای تارنمای مزبور تذکر ارسال شود و از فیلتر آن قبل از تذکر جلوگیری به عمل می‌آید.

مشاور قضایی دادستان کل کشور در پایان تاکید کرد: پایگاه rasaneh-gov هیچ ارتباطی با کارگروه تعیین مصادیق ندارد و از نظر این کارگروه ثبت تارنما در آن پایگاه هیچ امتیازی برای تارنمای ثبت شده در بر نخواهد داشت؛ لذا به تمام کسانی که تارنمای خود را در پایگاه rasaneh-gov ثبت کرده‌اند پیشنهاد می‌شود برای استفاده از امتیاز فوق تارنمای خود را در پایگاه www.samandehi.irنیز ثبت کنند.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.