خروج خودروهای فرسوده؛ الزامی که نادیده گرفته می گردد

۱۳م آذر ،

خروج خودروهای فرسوده؛ الزامی که نادیده گرفته می گردد

آلودگی هوا شاید یکی از معضل های همیشگی کلان شهر تهران است، موضوعی که بسیاری از سازمان ها و نهاد خود را در برابر آن مسئول می دانند و به دنبال راهکاری برای جلوگیری از افزایش آن می باشند.

به گزارش «عصرخودرو» کسی شکی ندارد که خودرو یکی از تاثیرگذارترین عوامل آلودگی هواست و در همین ارتباط است که هر روز اظهار نظر و یا پیشنهادی برای کاهش آلودگی خودرو ها مطرح می گردد. از سوی دیگر آلودگی خودروها را به چند روش می توان کاهش داد. روش هایی مانند ارتقا استاندارد و یا استفاده از سیستم های هیبریدی.
با این وجود به نظر می رسد مواردی مهمتر نیز وجود دارد که نادیده گرفته می گردد. یکی از این موارد خروج خودروهای فرسوده است.
خروج خودروهای فرسوده از چند جهت قابل تامل است. اول اینکه خودروهای فرسوده بیشترین سهم را در آلایندگی و مصرف سوخت کشور دارد وبا خروج خودروهای فرسوده می توان بیشترین صرفه جوئی را در مصرف سوخت و آلودگی هوا را داشته باشیم. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست خروج هر خودرو فرسوده و جایگزینی آن با خودرو نو می تواند ۱۰ گرم از آلاینده های هوا بکاهد. این عدد آنجا بیشتر به چشم می آید که بدانیم هم اکنون بیش از یک میلیون دستگاه خودرو فرسوده در کشور تردد می کند که بالغ بر ۶۰ درصد آنها در تهران است.
از سوی دیگر جایگزینی خودروهای فرسوده به نقش بسزای در کاهش تخلفات و در پی آن کاهش تلفات رانندگی دارد تا آنجا که بعضی از کارشناسان معتقدند خودروهای عمومی از جمله تاکسی ، اتوبوس، مینی بوس و ون ها که در ناوگان حمل و نقل عمومی خدمت می دهند باید در اولویت اول طرح نوسازی قرار گیرد.
حال سوال اینجاست که با توجه به اهمیت خروج خودروهای فرسوده و تاثیر آن بر آلودگی هوا، اقتصاد و تلفات رانندگی چرا مواردی مانند ارتقا استاندارد ها که به عنوان مثال تنها در کاهش آلودکی هوا تاثیر آن یک دهم خروج خودروهای فرسوده است برای بعضی مسولین اهمیت بیشتری دارد؟
این تصمیات درحالی گرفته می گردد که در شرایطی که تحریم ها مشکلاتی را برای صنعت خودرو کشور و بالطبع موانعی را برای تولید در این حوزه ایجاد کرده است و به نظر می رسد در این شرایطی که خودروسازان داخلی با مشکلاتی در تامین قطعات مواجه می باشند مهمتر از پرداختن به بحث ارتقاء خودروهای داخلی به استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ ، توجه به نوسازی خودروهای فرسوده باشد.
این درحالی است که عقیده بسیاری از کارشناسان اقدامات صورت گرفته در خودروهای فرسوده تاکنون کافی نبوده است که خروج کامیون های فرسوده یکی از اقداماتی است که در آن تعلل بسیاری شده است؛ چرا که بخشی از کامیون‌هایی که در جاده ها تردد می‌کنند فرسوده و بسیار قدیمی می باشند. این‌کامیون‌ها هنگام تردد دود بسیاری را وارد هوا می‌‌کنند.این‌ کامیون‌ها از نظر مسائل ایمنی و مصرف گازوئیل نیز دچار یک‌سری مشکلات می باشند که جا دارد نظارت همه جانبه را در این زمینه افزایش دهیم.
متاسفانه بر خلاف اهمیتی که در دنیا به بحث نوسازی و خروج خودروهای فرسوده داده می گردد در ایران کمتر به این موضوع توجه می گردد و معمولا زمانی که خودرویی از زمان فرسودگی آن می گذرد نسبت به نوسازی اقدام می گردد در حالی که در دنیا عمر خودروها بسیار کم در نظر گرفته شده و پس از ۵ الی ۶ سال خودروها از رده خارج و جایگزین می شوند به طوری که بر اساس قانون پس از مدت تعیین شده به خودروها اجازه حرکت و تردد داده نمی شود در شرایطی که نوسازی خودروها در ایران با آن سرعت و دقت دنیا انجام نمی گیرد و هم اکنون در دنیا نوسازی خودروهای فرسوده به جهت اهمیت و توجه به سلامت جامعه در اولویت اصلی قرار دارد .

دوشنبه ۱۳ آذر   ۱۳:۹

منبع:عصرخودرو
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.