خروج داروهای بیماران خاص از سیستم عرضه/قاچاق داروها به عراق و افغانستان

۲۱ام بهمن ،

مشاور رییس ستاد مبارزه با ستاد کالا و ارز خبر داد:

مشاور رییس ستاد مبارزه با ستاد کالا و ارز گفت : در حال حاضر بحث قاچاق داروهای بیماران خاص در ستاد مطرح است که به کشورهای همسایه به ویژه عراق افغانستان و قاچاق می گردد.

مهندس نادی مشاور رییس ستاد مبارزه با ستاد کالا و ارز در گفتگو با خبرنگار  علمی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه دارو به سبب اهمیت جزو اقلام مورد توجه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است گفت : دارو و تجهیزات پزشکی از جمله کالاهایی می باشند که جزو ۱۲ گروه کالای مباره با کالا و ارز قرار دارند .

وی اظهار کرد : با توجه به اینکه دارو و تجهیزات پزشکی با سلامت و جان انسانها ارتباط دارد و تاثیر بسیاری در بحث سلامت جامعه دارد ، ستاد مبارزه با کالا و ارز ، مبارزه با قاچاق این کالا را در اولویت فعالیت خود قرار داده است.

مشاور رییس ستاد مبارزه با کالا و ارز با اشاره به اینکه بخش اعظم داروی مورد نیاز ، در داخل کشور تولید می گردد که بحث قاچاق در این حوزه بسیار پررنگ مطرح نیست افزود : ولی در بخش کوچکی از داروها که به صورت وارداتی تهیه می شوند،بحث قاچاق نیز مطرح می گردد .

وی با بیان اینکه بخشی از فعالیت این حوزه  نیز مربوط به کالاهای تولید داخل که ممکن است به خارج قاچاق شوند است تصریح کرد : در حال حاضر بحث کالاهای خاص که مربوط به بیماران خاص است را داریم که از کشور ما به کشورهای اطراف خصوصا عراق و افغانسان قاچاق می گردد .

مهندس نادی در ادامه با اشاره به اینکه وزارت بهداشت به داروهای مکمل و بدن سازی بعد از تست و تایید سخت گیرانه اجازه واردات می دهد افزود : به سبب مقررات گمرکی سخت و همچنین نظارت بیشتر به عرصه مکمل ها و داروهای بدن سازی ، معمولا به صورت قاچاق وارد کشور می شوند که در این  عرصه وزارت بهداشت باید استاندارد سالانه انجام داده و سپس اجازه واردات بدهد ، چرا که بعضی از انها به سبب غیراستاندارد بودن تلاش می کنند که از طریق قاچاق و به صورت غیرقانونی وارد کشور شوند .

عرضه داروهای تقلبی نسبت به قبل بیشتر شده است

 وی با اشاره به اینکه در حال حاضر آماری در حوزه قاچاق دارو در کشور نداریم گفت : با توجه به حساسیتی که به سبب مرتبط بودن با سلامتی انسانها در مورد دارو وجود دارد ، این رقم نمی تواند بسیار بالا باشد .

نادی ادامه داد: خروج داروها از سیستم عرضه و فروش به صورت آزاد در حوزه داروهای بیماران خاص از دیگر موضوعاتی است که نسبت به قاچاق بیشتر دیده می گردد که در این عرصه ممکن است داروهای تقلبی نیز با هدف سودجویی و کسب درآمد به صورت غیر مجاز توزیع شوند که این موضوع نسبت به قبل افزایش داشته است .

مشاور رییس ستاد مبارزه با ستاد کالا و ارز در پایان با بیان اینکه بعضی از داروها به ویژه داروهای برند نیز خارج از کشور و در مناطق خاصی تولید شده و در شبکه قرار می گیرند  خاطرنشان کرد : با بهره مندی از هولوگرام ، بعضی این موارد را شناسایی و از سیستم دارویی خارج می شوند ./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.