خروج شرکت آمریکایی از پروژه نفتی ۵۰میلیارد دلاری عراق

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ ۵ شنبه ۱۸ آبان ۹۱،

52-79.jpg

شرکت نفتی اکسون موبیل خروج خود را از یک پروژه ۵۰ میلیارد دلاری در عراق رسما اعلام نمود.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) شرکت نفتی اکسون موبیل آمریکا به دولت عراق اعلام نمود که قصد دارد از پروژه نفتی ۵۰ میلیارد دلاری در این کشور خارج شود.

عبدالمهدی العمیدی، مدیر اداره قراردادهای نفتی عراق در جمع خبرنگاران گفت: شرکت اکسون در نامه خود اعلام نموده که مذاکرات خود را با بعضی از شرکت‌های نفتی بین‌المللی برای فروش سهام خود آغاز نموده است.

این اقدام اکسون برای ترک میدان نفتی قرنی غربی در جنوب عراق تنش بین بغداد و منطقه خودمختار نمودستان را تشدید خواهد نمود. شرکت اکسون قراردادهای نفتی را در این منطقه امضا نموده که برای این شرکت سودآورتر می باشند ولی دولت مرکزی عراق آنها را غیرقانونی می‌داند.

منطقه نمودستان با امضای قراردادهای نفتی با شرکتهای خارجی از جمله اکسون، شورون و توتال سبب عصبانیت بغداد شده است.

مقامات نمودستان می‌گویند که براساس قانونی اساسی حق دارند این کار را انجام دهند، اما بغداد می‌گوید: تنها دولت مرکزی کنترل سیاست نفتی را در اختیار دارد.

یک مقام دیگر نفتی عراق گفت: بغداد در نظر دارد تا روز یکشنبه به نامه شرکت اکسون پاسخ بدهد. اما معلوم نمی باشد که چه شرکتی جایگزین اکسون خواهد شد. اکسون در حال حاضر به همراه شرکت شل روزانه حدود ۴۰۰ هزار بشکه نفت در میدان قرنی تولید می‌کند.

اکسون هنوز درباره برنامه های خود علنا اظهارنظر نکرده است.

تردیدها در مورد شرکت جایگزین اکسون در این پروژه مهم می تواند برنامه عراق را برای افزایش تولید نفت خود به روزانه پنج تا شش میلیون بشکه تا سال ۲۰۲۲ به ابهام مواجه کند. عراق در حال حاضر روزانه سه میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کند.

برخی از منابع صنعت نفت عراق گفته‌اند که بغداد مشتاق به جایگزین نمودن اکسون با شرکت‌هایی از روسیه یا چین است تا به نحوی ضربه شرکت اکسون را تلافی کند.

اما مشخص نمی باشد که کدام شرکت‌ها همانند اکسون موبیل توان مالی دنبال نمودن این پروژه را دارند.

شرکت‌های لوک اویل و گازپروم نفت روسیه در حال حاضر در عراق مشغول به کار می باشند. لوک اویل که روی میدان قرنی غربی ۲ کار می‌کند، اعلام نموده که در حال حاضر منابع لازم برای توسعه پروژه ای نظیر میدان قرنی ۱ را در اختیار ندارد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.