خریدهای اینترنتی را به فروشگاه های معتبر سفارش دهید/افراد شیاد در کمین دستیابی به اطلاعات شخصی

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

مردم، خریدهای اینترنتی خود را از فروشگاه های معتبر و دارای دفتر و شماره تلفن ثابت انجام دهند.

 به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، علی حسنی وکیل پایه یک دادگستری در برنامه حرف حساب شبکه یک با اشاره به جرایم اینترنتی که ظرف سالهای قبل در کشور رایج شده گفت: مردم آگاه باشند و خرید های اینترنتی خود را حتما از فروشگاه های خوشنام و معتبر که دارای دفتر و تلفن ثابت می باشند،  انجام دهند.

وی افزود: ۸۰ درصد کلاهبرداری های اینترنتی به خاطر مسائل مالی و ۲۰ درصد از کلاهبرداری ها به دلیل سوء استفاده های حیثیتی و بردن آبروی اشخاص صورت می گیرد.

وی به یک نمونه از کلاهبرداری های اینترنتی رایج در ایران اشاره کرد و  گفت: در این نوع کلاهبرداری اشخاص شیاد با دستیابی به اطلاعات شخصی اشخاص از جمله کارت بانکی، شماره حساب، و کارت ملی اقدام به کلاهبرداری و خالی کردن حساب بانکی شخص مذکور می کنند. 

وی ادامه داد: به طور مثال با برخی از اشخاص تماس برقرار و اعلام می شود که در فلان برنامه برنده شدید و با پرداخت هزینه پستی جایزه شما درب منزل تحویل شما می شود. 

حسنی افزود: در این موارد به طور مثال ۲۰۰ هزار تومان هزینه پستی از شخص گرفته می شود در حالی که جایزه ای معاد ۲۰ هزار تومان برای وی ارسال می شود.

این کارشناس حقوقی با بیان اینکه برخی دیگر از انواع کلاهبرداری های اینترنی رایج در ایران شامل جعل ایمیل اشخاص است اظهار داشت: کلاهبرداران در این روش به سراغ بازرگانان و تاجران می روند و با دسترسی و جعل ایمیل این اشخاص شماره حساب آنها را تغییر داده و براساس همان شماره حساب اقدام به دریافت مطالبات این اشخاص از شرکت ها و بنگاه های اقتصادی طرف قرارداد با وی می کنند.

وی ادامه داد: به طور مثال چندی پیش از یک تاجر ایرانی که با یکی از شرکت های هندی داد و ستد می کرده کلاهبرداری اینترنتی صورت گرفته و مبالغ گزافی از حساب این شخص برداشته شده است.

علی حسنی درپاسخ به این پرسش که آیا خرید شارژ از طریق تلفن همراه می تواند منجر به کلاهبرداری شود اظهار داشت: به مردم توصیه می کنم برای شارژ تلفن خود را حتما از شرکت هایی صاحب نام مانند ایرانسل و همراه اول خریداری کنند تا درصورت هرگونه مسئله ای، موضوع از طریق پلیس قابل پیگیری باشد.

این کارشناس حقوقی با اخطار در مورد کلاهبرداری های حیثیتی گفت: متأسفانه در بعضی از فضاهای مجازی به طور مثال برخی از سایت های همسریابی از دختران و بانوان اطلاعات شخصی و عکس های خانوادگی درخواست می کنند که در بسیاری از موارد پس از دریافت عکس، این اشخاص را در صورت پرداخت نکردن مبالغ گزافی تهدید به قراردادن عکس های آنها در شبکه های اجتماعی و اینترنت می کنند.

حسنی با اشاره به کلاهبرداری اینترنتی نیجریه ای گفت: این کلاهبرداری به گونه ای است که شخصی خود را از شاهزادگان نیجریه معرفی می کند و اعلام می دارد که قصد دارد پول کلانی را از کشور خود خارج کرده و وارد حساب های بانکی آزاد کند.

وی ادامه داد: در این نوع کلاهبرداری به اشخاص طرف این کلاهبردار گفته می شود با پرداخت مبلغی و واریز آن به حساب بانکی این اشخاص امکان خارج کردن پول این شاهزاده نیجریه ای را فراهم کنند.

وی به مردم توصیه کرد که درصورت ملاحظه هرگونه کلاهبرداری اینترنتی بلافاصله مراتب را به پلیس فتا گزارش ممتاز به نقل از دهند تا با پیگیری پلیس زمینه بروز کلاهبرداری های بیشتر کاملا از بین برود.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.