خریدار اصلی کالاهای صادراتی ایران کیست؟

تازه‌ترین آمار منتشر شده نشان می‌دهد که کشورهای آسیایی خریدار بیش از ۹۰ درصد از کالاهای صادراتی ایران هستند.

جدیدترین آمار گمرک ایران نشان می‌دهد که کشورهای آسیایی در نیمه نخست اصلی‌ترین بازارهای صادرکنندگان ایرانی بودند به طوری که سهم آسیا از کل صادرات ایران در این مدت از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب به ۱/۹۵ و ۵/۹۲ درصد رسید.
سهم اروپا از صادرات ایران در ۶ ماه نخست سال‌جاری از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب به ۱/۲ و ۱/۴ درصد رسید. کشورهای آفریقایی، آمریکایی و اقیانوسیه نیز رده‌های بعدی را به خود اختصاص دادند.به این ترتیب مجموع سهم قاره‌های اروپا، آفریقا، آمریکا و اقیانوسیه از کل صادرات ایران به ۱۰ درصد هم نمی‌رسد.در آسیا عراق، در اروپا روسیه، در آفریقا مصر، در آمریکا مکزیک و در اقیانوسیه استرالیا بزرگ‌ترین بازارهای صادراتی ایران در هر یک از قاره‌ها طی نیمه نخست امسال بودند. در بین کشورهای آسیایی بعد از عراق، افغانستان، هند، ترکمنستان و اندونزی از دیگر بازارهای بزرگ صادراتی ایران محسوب می‌شوند.
صادرات ایران افزایش می‌یابد
از سوی دیگر، اکونومیست در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد: از سال آینده صادرات ایران افزایش می‌یابد. اکونومیست در گزارش ماه اکتبر ۲۰۱۲ خود ارزش صادرات ایران در سال گذشته را ۱۰۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برآورد و پیش‌بینی کرد که این میزان در سال جاری با ۴۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار کاهش به ۶۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برسد.
بر این اساس از سال‌ آینده صادرات ایران روند صعودی به خود خواهد گرفت، به طوری که برای صادرات ایران در سال ۹۲ رقم ۶۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار پیش‌بینی شده است. در همین حال گفته شده است که با افزایش ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری نسبت به سال ۹۲ ارزش صادرات ایران در سال معادل ۶۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار خواهد بود.
کارشناسان اکونومیست بر این باور هستند که در سال صادرات ایران افزایش ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری داشته و به ۷۴ میلیارد دلار بالغ خواهد شد. سال ۱۳۹۵ سالی است که برای صادرات ایران رقم ۷۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری پیش‌بینی و گفته شده است که این شاخص در سال ۹۶ برابر با ۸۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار خواهد بود.
از سوی دیگر محمد لاهوتی، نایب رییس کنفدراسیون صادرات با تاکید بر اینکه تراز صادراتی ایران در شش ماه اول امسال ۴ درصد افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: این موضوع نشان می‌دهد ما باید به صادرات غیر وابسته به نفت اهتمام و توجه بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم ارز‌آوری بیشتری را برای کشور ایجاد کنیم. در حالی که آمار شش ماهه نشان می‌دهد که صادرات میعانات گازی و پتروشیمی ۲۱ درصد کاهش داشته، صادرات غیر نفتی در حدود ۲۵ درصد افزایش داشته است.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.