خرید انواع آجیل از دست‌فروش‌ها ممنوع!

۰۵م اسفند ،
ممتاز نیوز :هموطنان باید از خرید انواع آجیل از دست‌فروش‌ها یا از اتومبیل‌هایی که داخل آن به عرضه انواع آجیل می‌پردازند، اجتناب کنند.

 مهندس نعمت الله معروفی مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت نیشابور در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: باید آجیل‌ها را از محل‌های مشخص، مراکز آجیل‌فروشی ثابت و دارای مجوز آجیل‌فروشی یا قنادی‌های دارای مجوز تهیه کنند و برای اطمینان از سلامت آجیل، باید مدتی آن را دست نگه داشت و در صورتی که دست رنگی شد نباید آن را خرید زیرا نشان دهنده استفاده از رنگ های غیر مجاز در فرآوری آن است.

 وی خاطرنشان کرد: بطور معمول تخمه هایی که به دست رنگ پس بدهد یا پسته هایی که بیش از حد قرمز باشد، از مصادیق آجیل های رنگی، نامرغوب و غیربهداشتی است. نکته بسیار مهم دیگر این است ‌که آجیل و خشکبار قابلیت آلودگی به سموم قارچی نظیر آفلاتوکسین را دارند. واحدهای صنعتی با توجه به وجود پروانه‌های بهداشتی، ضوابط و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، ملزم به اندازه‌گیری آفلاتوکسین بر روی محصولاتشان می باشند اما در محصولات سنتی آجیل و خشکبار که به صورت باز و فله‌ای عرضه می‌شود، این اندازه‌گیری‌ها صورت نمی‌گیرد و محصول تولیدی قابل ردیابی نیستند. 

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت نیشابور اظهار داشت: اگرچه آجیل خام را می‌شود تا یکی، دو سال در شرایط سردخانه ای نگه داری کرد، اما آجیل بوداده را بهتر است ظرف چند هفته مصرف کنید،گرما و رطوبت احتمال رشد قارچ را افزایش می‌دهد و می‌تواند سبب فاسد شدن آجیل شود، به همین سبب است که شرایط نگه داری آجیل‌ها اهمیت بسیاری پیدا می کند.

معروفی خاطرنشان کرد: اگر آجیل نوروزی تان بسیار آمد و خواستید آن را برای استفاده‌های بعدی کنار بگذارید، سعی کنید آجیل را با پوست داخل ظرف‌های دربسته قرار بدهید.

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.