خرید برق در این”بورس” بیشتر می گردد

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

شرکت توانیر در آبان ماه با تامین اعتبار دوازده شرکت توزیع نیروی برق جدید، خریداران برق در “بورس” انرژی را به ۲۶ شرکت رساند.

به گزارش ممتاز به نقل از سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) ؛ محمد حسین عسگری، رئیس اداره عملیات بازار بورس انرژی با بیان این مطلب افزود: در آبان شرکت‏های توزیع نیروی برق استان قزوین، شهرستان مشهد، استان قم، استان اردبیل، استان چهارمحال و بختیاری، استان گیلان، استان فارس، استان زنجان، استان خوزستان، غرب مازندران، استان یزد و استان لرستان برای خرید برق در بورس انرژی تامین اعتبار شد.
عسگری گفت: با ورود این ۱۲ شرکت توزیع به جمع خریداران برق در بورس انرژی، خریداران برق در بازار مشتقه بورس انرژی به ۲۶ شرکت رسید.
وی افزود: تا پیش از این چهارده شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، نواحی تهران، استان البرز، استان اصفهان، استان خراسان رضوی، شهرستان اهواز، شهرستان شیراز، استان بوشهر، جنوب استان کرمان، شمال استان کرمان، استان سیستان و بلوچستان، استان مازندران، استان کرمانشاه و استان گلستان، خریداران قراردادهای سلف موازی استاندارد برق در بورس انرژی بوده است.
رئیس اداره عملیات بازار بورس انرژی با اشاره به تازه تأسیس بودن چهارمین بورس کشور اظهار داشت: از تاریخ آغاز رسمی معاملات در بورس انرژی در ۱۹ اسفند پارسال تا ابتدای آذر  امسال، ۱۶۳ هزار و ۳۷۷ قرارداد سلف موازی استاندارد برق در قالب ۳۵۱۶ معامله به ارزش ۵۶۳ میلیارد ریال در بورس انرژی خرید و فروش شده که معادل ۱ میلیون و ۴۲۲ مگاوات ساعت برق بوده است.
وی گفت: بیشترین ارزش معاملات برق مربوط به نمادهای بار پایه روزانه به ارزش ۲۸۲ میلیارد و ۳۱۱ میلیون ریال بوده
و پس از آن بیشترین ارزش معاملات به ترتیب متعلق به نمادهای بار پیک روزانه به ارزش ۱۹۳ میلیارد ریال، میان باری روزانه و کم‏باری روزانه است .
عسگری همچنین از افزایش ۷ درصدی حجم و ۳۳ درصدی ارزش معاملات برق در دو هفته منتهی به اول آذر در مقایسه با دو هفته پیش از آن خبر داد و گفت: رشد حجم معاملات برق در بورس انرژی از اعتماد بیشتر نیروگاه‏ها و شرکت‏های توزیع به ساز و کار معاملات و کشف قیمت برق در بورس انرژی ناشی می شود.
عسگری خاطرنشان کرد: با افزایش اعتبار تخصیصی برای خرید برق به شرکت های توزیع ، معاملات برق در بورس انرژی افزایش پیدا می کند.
وی به همکاری تنگاتنگ شرکت مدیریت شبکه برق ایران و شرکت توانیر برای توسعه معاملات برق در این بورس اشاره کرد و از تدوین طرحهایی با مشارکت شرکت‏های مذکور در این زمینه خبر داد که پس از نهایی شدن اطلاع رسانی می شود.
ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس انرژی در سال جاری به بیش از ۱۰۰۰ میلیارد ریال رسید که با معاملات بازار مشتقه (تابلو برق)، ارزش کل معاملات هشت ماه ابتدایی سال جاری به حدود ۱۶۰۰ میلیارد ریال بالغ شده است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.