خرید نوشت افزار با انگیزه خودنمایی

به گزارش بی باک به نقل از مهر، بازار داغ نوشت افزار در اردبیل امسال نیز به مانند سالهای گذشته خواسته دانش آموزان را با توان والدین متضاد کرده و لوازمی التحریری را که می توانست مقدمات یادگیری را فراهم کند به ابزاری برای پز دادن در مدارس تبدیل شده است.

آغاز سال تحصیلی از جمله شیرین ترین لحظاتی است که دانش آموزان از دیرباز علاقه مندند با نو نوار کردن تمامی ابزارهای نوشتاری و لوازم التحریر خود تنبلی سه ماه تابستان را با آن معاوضه کنند.

اما انجام این مراسم هر سال دردسرهای بیشتری را برای والدین و حتی مربیان مدارس فراهم می کند بطوریکه آینده سازان به جای تمرکز در کلاس درس به اسباب و وسایل همکلاسی های خود خیره مانده، رویای خرید آن را در سر می پرورانند.

یاسر حق دوست از دانش آموزان قدیمی اردبیل به مهر گفت: تنوع نوشت افزار در گذشته به مانند وضعیت فعلی نبود و خودکار بیک، مداد شمشیر نشان، پاک کن پلیکان و دفترهای دولوکس همه آن لوازمی بود که تمامی دانش آموزان یک کلاس داشتند و همین سادگی موجب می شد کسی به دیگری برتری نداشته باشد.

شخصیتهای کارتونهای خارجی سلیقه دانش آموزان است

حق دوست با بیان اینکه تفکیک دفترها با کاغذ کادو انجام می شد و اکثر بچه ها از دفاتر سهمیه دولتی استفاده می کردند، تصریح کرد: در حال حاضر سلیقه دانش آموزان به شدت تغییر یافته و شخصیتهای کارتونی خارجی مورد پسند بیشتر بچه ها است.

این شهروند معتقد است همین موضوع موجب شده بسیاری از تولیدکنندگان نوشت افزار داخلی نیز با کپی برداری از این تصاویر تولیدات خود را عرضه کنند تا فروش خوبی داشته باشند.

حق دوست معتقد است علت رواج این موضوع بی توجهی مسئولان مربوطه در شناساندن شخصیتهای داستانهای اصیل ایرانی و قهرمانان خود ایران زمین است.

وی تاکید کرد: اگر از یک دانش آموز نام دو قهرمان پرسیده شود می تواند به اسپایدر من و سوپر من اشاره کند اما بی شک نام رستم و افراسیاب را نمی شناسد.

دفاتر سهمیه طراحی مناسب ندارند

یک فروشنده نوشت افزار که در کنار خیابان بساط فروش خود را به پا کرده است به خبرنگار مهر گفت: هر سال دفاتر سهمیه در کنار دفاتر گران تر برای فروش می آوریم که قیمت پایین تری دارد.

علی محمدی تاکید کرد: با وجود اینکه امسال طراحی دفاتر سهمیه بهتر از سال قبل است باز ایراداتی داشته و به عنوان مثال برای دانش آموزان ابتدایی طراحی قابل توجهی ندارد.

وی معتقد است علت خرید این دفاتر فقط قیمت پایین تر است و در بیشتر مواقع بر خلاف رضایت دانش آموز تهیه می شود.

کیفهای سه میلیون ریالی والدین را مضطرب می کند

یکی از والدین در هنگام خرید کیف مدرسه برای فرزند خود تصریح کرد: قیمت نوشت افزار هر سال افزایش دارد و متاسفانه چشم و همچشمی در مدارس حتی از سنین پایین ترویج می شود.

سحر دوستدار تاکید کرد: وقتی چرخی در بازار می زنی متوجه کیفهایی می شوی که با قیمتهای بالا تا سه میلیون ریال به فروش می رسد و کافی است در کلاس درس یک دانش آموز از آن نوع کیف داشته باشد تا از روز بعد اجبار خرید آن توسط دانش آموز والدین را مضطرب کند.

وی اضافه کرد: در کمال تاسف این موضوع توسط مدارس کنترل نمی شود و مدارس به جای قطبهای آموزشی به بازار نمایش خرید های مدرسه تبدیل شده است.

دوستدار معتقد است این موضوع در مدارس غیر انتفاعی شدت بیشتری دارد و این گروه از مدارس با وجود اخذ هزینه های بیشتر تربیت محدودتری به دانش آموزان ارائه می کنند.

وظیفه اصلی فرهنگ سازی به دوش مدرسه است

یک مشاور تربیتی نیز در این خصوص تاکید کرد: وظیفه اصلی مقابله با این مهم به عهده مدارس است و آموزش و پرورش می تواند با فرهنگ سازی و ابلاغ دستورات مشخص مدارس را در کنترل نوشت افزار مکلف کند.

عزیز حمیدپور متذکر شد: در حال حاضر تنوع نوشت افزار در خانواده ها اختلافاتی را دامن زده و دانش آموزان را از سنین کوچک درگیر جزئیات و چشم و همچشمی کرده است.

وی افزود: ادامه این روال می تواند آسیبهای جدی تربیتی برای دانش آموز در پی داشته باشد که ساده ترین آن شدت یافتن افسردگی، ترس، احساس حقارت، خود بزرگ بینی، خود پسندی، نافرمانی از والدین و ظاهر پسندی و… است.

این کارشناس معتقد است برنامه های تربیتی آموزش و پرورش صرف تامین فضاهای فیزیکی و کتب درسی نیست و لازم است با یکی از مهمترین مشکلات فرهنگی جاری مقابله شود.

والدین قبل از خرید با دانش آموز صحبت کنند

حمید پور همچنین اشاره می کند که در صورتی که والدین قبل از خرید نظرات دانش آموز را جویا شده و به صورت هماهنگ با وی خرید کنند می توانند هم به خواسته وی توجه کرده و هم توانایی مالی خود را اعمال کنند.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال می توان لیستی از لوازم مورد نیاز تهیه کرد تا هنگام خرید دچار آشفتگی و خرید لوازم غیر ضروری نشد.

وی متذکر شد: در برخی موارد دیده می شود که دانش آموز با خواست خود همه لوازم را تهیه می کند و یا برعکس  والدین بدون توجه به انتخاب دانش آموز خرید را انجام می دهند که در هر دو مورد ایراداتی وجود دارد و لازم است هماهنگی بین این دو صورت گیرد.

کودکان ما این روزها تجربه نقاشی خود را بر روی دفترهای نقاشی فیلی اصل پیاده نمی کنند اما سوال این است که آیا آشفتگی پر زرق و برق دفاتر نقاشی امروز می تواند آنها را موفق تر از پدران و مادران خود کند.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.