خسارت بیش از ۱۰ هزار خانوار تحت حمایت کمیته امداد در حوادث طبیعی سال ۹۰

Babaei - ISNA-10.jpg

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان اینکه تعداد مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) که در حوادث و بلایای طبیعی در سال گذشته خسارت دیده‌اند، حدود ۱۰ هزار و ۲۸۷ خانوار است، گفت: همچنین برای ۶۲۱ خانوار از افراد غیر مددجوی نیازمند نیز مساعدت لازم در جهت جبران خسارت وارده صورت گرفته است.

به گزارش سرویس «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی‌ محمد ذوالفقاری با بیان این مطلب افزود: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، بالاترین میزان خسارت وارده در حوادث غیرمترقبه در سال گذشته مربوط به استان فارس با ۲۴۷۸ خانوار و کمترین آن با ۱۱ خانوار مربوط به استان کهکیلویه و بویراحمد است.

وی با بیان اینکه ۲۵۲۹ خانوار شهری و ۸۳۷۹ خانوار روستایی مورد مساعدت قرار گرفته‌اند، افزود: از مجموع حوادث و بلایای طبیعی مورد بررسی، ۳۰ درصد به خشکسالی، ۱۱ درصد به آتش‌سوزی، ۱۰ درصد به زلزله، شش درصد به سیل‌ و ۴۳ درصد به سایر حوادث از جمله: باد، طوفان، تگرگ، سوختن وسایل برقی، اختصاص یافته است.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان اینکه بیشترین توزیع ملزومات خشکسالی به ترتیب مربوط به استان‌های چهارمحال و بختیاری، فارس، یزد، سیستان و بلوچستان، سمنان، اصفهان و قم است، خاطر نشان کرد: در بحث آموزش تخصصی امداد و نجات ویژه کارکنان، استان کرمان با ۵۵۰ نفر بالاترین میزان آموزش و در خصوص آموزش همگانی امداد و نجات ویژه مددجویان، استان کهکیلویه و بویراحمد با ۹۶۱۳ نفر بالاترین میزان آموزش در سطح استان‌ها را داشته‌اند.

وی افزود: تمهیدات و بسترسازی لازم و انجام امور مربوط به هماهنگی و برنامه‌ریزی در جهت برگزاری دوره‌های آموزشی امداد و نجات ویژه کارکنان (تخصصی) و مددجویان مرتبط با حوادث و بلایای طبیعی و همچنین حضور جدی و مستمر در مناطق دچار بحران جهت بررسی و تهیه و تنظیم گزارشات لازم و مورد نیاز و برنامه‌ریزی و هماهنگی لازم جهت ایجاد بانک اطلاعاتی مربوط به بحران‌های ناشی از حوادث و بلایای طبیعی با رصد روزانه حوادث و بلایای طبیعی صورت گرفته است.

ذوالفقاری با اشاره به تفاهم‌نامه این نهاد با سازمان مدیریت بحران در زمینه اجرای موضوع بیمه حوادث مددجویان (بیمه منازل و اثاثیه) در اواخر سال گذشته، تصریح کرد: بر این اساس زمینه همکاری در امور مرتبط با مدیریت بحران با سازمان پدافند غیرعامل نیروهای مسلح ایجاد شده است.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام (ره)، افزود: شناسایی بافت‌های فرسوده و غیرمقاوم بر اساس اطلاعات پایگاه داده‌های حوادث و بلایای طبیعی بنا بر اصل پیشگیری در مدیریت بحران جهت برنامه‌ریزی‌های مورد نیاز پیرامون بهره‌گیری از اعتبارات طرح بهسازی سازمان‌های متولی از جمله بنیاد مسکن از اقدامات مهم سال جاری است.

وی ادامه داد: تهیه و تجهیزات اقدامات مورد نیاز در امر مدیریت بحران بر اساس اصل آمادگی با بهره‌گیری از امکانات و اعتبارات درون و برون سازمانی مرتبط با حوادث و بلایای طبیعی از دیگر اقدامات این حوزه در سال جاری است.

ذوالفقاری با اشاره به پیگیری‌های مورد نیاز جهت ادامه موضوع آموزش امداد و نجات برای مددجویان و کارکنان این نهاد بر اساس تفاهم‌نامه‌های تنظمی کمیته امداد امام خمینی (ره) و جمعیت هلال احمر در سطح استان‌ها، یادآور شد: سطح‌بندی حوادث و بلایای طبیعی استان‌ها با استفاده و بهره‌گیری مناسب از اطلاعات پایگاه‌ داده‌های ۳۰ ساله حوادث و بلایای طبیعی طراحی و تدوین شده است.

معاون حمایت و سلامت خانواده این نهاد به حضور فعال و مستمر در سطح استان‌ها جهت هماهنگی‌های مورد نیاز پیرامون موضوع مدیریت بحران با برگزاری جلسات و کارگروه‌های تخصصی اشاره کرد و گفت: طرح جامع بازتوانی جسمی، روحی اجتماعی و اقتصادی پس از حوادث و بلایای طبیعی در کمیته امداد امام خمینی (ره) با فعال‌سازی کارگروه‌های تخصصی در سطح مرکز و شش استان گلستان، سمنان، قم، یزد، فارس و اصفهان تهیه و تدوین شده است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.