خسارت پنج میلیارد دلاری “اقتصاد آمریکا” در پی یخبندان+تصاویری از “سرما و گردباد قطبی”

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

سرمای بی‌سابقه قطبی در آمریکا، علاوه بر خسارت‌های جانی که به بار آورده، زیان‌های اقتصادی نیز به این کشور وارد کرده است.

به گزارش ممتاز به نقل از گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از فرانس۲۴، بر اساس برآوردها، میزان خسارات اقتصادی این موج بی‌سابقه سرما بیش از پنج میلیارد یورو به اقتصاد این کشور زیان وارد کرده است، چرا که هزاران آمریکایی نتوانستند در محل کار خود حضور یابند و هزاران پرواز نیز لغو شد.

از کارافتادن خودروها و یخ‌ زدن سطح جاده‌ها پس از ترکیدن لوله‌های آب سبب شده است تا از مردم خواسته شود از سفرهای غیرضروری اجتناب کنند.

همچنین دمای هوا در بعضی از نقاط آمریکا و کانادا تا ۵۰ درجه به زیر صفر رسیده و از پنجشنبه قبل تاکنون جان دست کم ۱۶ تن را گرفته است.

پدیده آب‌وهوایی گرداب قطبی، که دما را در نقاطی از ایالات متحده به پایین‌ترین حد طی چند دهه قبل رسانده، نه تنها سفر، کار و زندگی معمول را در آن کشور با مشکل روبه‌رو کرده است.


ایستگاه مترو در شهر “نیویورک”

تصویر ماهواره‌ای از “گردباد قطبی”

گفتنی است، هوای سرد قطبی اغلب توسط بادهای غربی قوی‌ احاطه شده که نزدیک به قطب در گرداگرد سیاره زمین در حرکت می باشند و به نام “polar vortex یا گردباد قطبی (گرداب قطبی)” شناخته می‌شوند. سریع‌ترین این بادها “جت استریم” را تشکیل می‌دهد که در ۱۰ کیلومتری سطح زمین در جریان است. این جریان اغلب مسیری پرتلاطم دارد که گاهی به قطب نزدیک می‌شود و گاهی مناطق جنوبی‌تر را دربرمی‌گیرد. زمانی که این جریان ضعیف شود، این تلاطم مناطق گسترده‌تری را در بر خواهد گرفت و در نتیجه جریانی از هوای سرد به مناطق جنوبی‌تر سرازیر خواهد شد و هوای گرم به سمت قطب حرکت خواهد کرد.


***تصاویری از “گردباد قطبی” که منجر به “سرمای قطبی” در آمریکا شد

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.