خسرو معتضد در گفت‌وگو با خبرآنلاین: کتابهای من سرسری اند؟/ حاضرم مناظره کنم

زینب کاظم‌خواه: خسرو معتضد نویسنده‌ای پرکار است و هر سال کتاب‌های قطوری در حوزه تاریخ منتشر می‌کند، کتاب‌هایی که به گفته او با استفاده اسناد تاریخی بسیار آن‌ها را می‌نویسد.

این نویسنده به خبرآنلاین می‌گوید: «حاضرم با کسانی می‌گویند که من چگونه می‌توانم این همه کتاب بنویسم و کتاب‌هایم سرسری هستند، مناظره کنم.»

او تاکید دارد: «من برای نوشتن هر اثر تعدادی زیادی اسناد تاریخی مطالعه می‌کنم و حاضرم با کسانی که این ادعا را درباره من دارند که آثارم سطحی هستند، مناظره کنم.»

معتضد این روزها چند کتاب در دست نوشتن دارد. یکی از کتاب‌هایش که به زودی منتشر خواهد شد درباره ملانصرالدین است که او چندی پیش خبر نوشتن این کتاب را داده بود. کتاب «ملانصرالدین قهرمان شوخ طبع ایران» از یک ماه پیش در برای دریافت مجوز انتشار رفته و به گفته معتضد چند اشکال روی آن گرفته‌اند که قرار است در جلسه‌ با مدیر اداره کتاب این موارد رفع شود.

او درباره انگیزه نگارش این اثر توضیح می‌دهد: «من این کتاب را از روی قصد نوشتم، زیرا ترک‌ها ملانصرالدین را به خود اختصاص داده‌اند. الان فستیوالی در ترکیه برگزار می‌شود که به نام ملانصرالدین که نمایش می‌دهند و موسیقی می‌نوازند و کاریکاتوریست‌هایی از تمام دنیا به آن‌جا می‌روند. از سال ۱۹۵۱ ترک‌ها ادعا کرده‌اند ملانصرالدین ترک است و در مطبوعات ترکیه پیجید. آن موقع اختلافاتی بین مطبوعات ترکیه و ایران ایجاد شد که عکس‌العمل آن‌ها شدیدتر بود شد و گفتند ملانصرالدین برای ترک‌هاست. ملانصرالدین برای فلات ایران بود این از زرنگی ترک‌ها است، همانطور که از مولانا استفاده می‌کنند و این شاعر از نظر ترک‌ها یک منبع در آمد است، شاید سالی دو میلیارد از قبل مولانا در می‌آورند. حالا دارند همین پروژه را روی ملانصرالدین هم اجرا می‌کنند. پنج سال دیگر خواهید دید چه خبر خواهد شد.»

معتضد در این اثر به این موضوع اشاره کرده‌ که ملانصرالدین اهل ترکیه نیست و در فلات ایران دفن است، حتی ملانصرالدین از طرف یونسکو به رسمیت شناخته شده و قهرمان کشورهای فارسی زبان است.

او یادآور می‌شود: «داستان‌های درباره ملانصرالدین در کشورهای همسایه ما مشهور است. چند نویسنده روسی هم درباره ملانصرالدین نوشته‌اند.»

معتضد ادامه می‌دهد: «در مجموعه‌ای که از سوی نشر البرز منتشر می‌شود، همه داستان‌های ملانصرالدین را آورده‌ام، البته بعضی از آن‌ها را نوول کرده‌ام. حسین رحیم خانی ۱۷۰ کاریکاتور سیاه و سفید و رنگی کشیده که در این کتاب منتشر می‌شود.»

او می‌گوید: «ملانصرالدین آدمی است که کتابش باید مثل حافظ و سعدی چاپ شود. اگر وضع مالی‌ام خوب بود کتاب را خودم چاپ می‌کردم.»

این نویسنده همچنین یک کتاب دیگر به نام «ظهور و سقوط رضاشاه» نوشته که از کودتا تا مرگ رضاشاه را در برمی‌گیرد. در این اثر اسناد جالبی برای کسانی که می‌خواهند درباره تاریخ ایران مطالعه کنند آمده است. در واقع این کتاب سال ۱۳۳۵ توسط نوری اسفندیاری چاپ شده بود. حالا معتضد این کتاب را تفسیر کرده و همه محتویات را توضیح داده‌ است.

به گفته معتضد، «این کتاب اسناد وزارت خارجه ایران است. کتاب قبلی جنبه تعریف و تمجید و چابلوسی داشت ولی الان سبک کتاب کاملا عوض شده است. این کتاب نیز از سوی نشر البرز منتشر خواهد شد.»

سلمان فارسی کتاب دیگری است که معتضد این ‌روزها مشغول نوشتن آن هست. این اثر رمانی درباره سلمان فارسی است. جلد اول آن تمام شده و او مشغول نوشتن جلد دوم است. معتضد در این اثر فضای دوران ساسانی را مرور کرده است.

او این روزها در کنار این کتاب‌ها مشغول نوشتن کتابی درباره روابط ایران آمریکا از آغاز تا امروز با نام «فرزندان عمو سام در سرزمین شیر خورشید» هست که این کتاب به بررسی روابط این دو کشور از قرن نوزدهم می‌پردازد.

۵۸۲۴۴

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.