خشم آمریکا از مقاومت سوئیس در برابر تحریم نفتی ایران

شنبه ۲۰ خرداد – ۰۵:۱۱:۴۵ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

تحریم های غرب محکوم به شکست است؛

بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- سفیر آمریکا در سوئیس اعلام کرد همراهی نکردن این کشور اروپایی با تحریم های نفتی صنعت نفت ایران سبب ناامیدی آمریکا شده است.
به گزارش سرویس اقتصادی آریا،  دانلد اس بیر، سفیر آمریکا در ژنو اعلام کرد دولت ایالات متحده ناخشنود است که سوئیس از تحریم های اتحادیه اروپا برای صنعت نفت ایران پیروی نمی کند.
بیر اعلام کرد انتظار نداشت سوئیسی ها با سرپیچی از تحریم های یاد شده، زمینه ناکارآمد شدن آنها را فراهم کنند.
سوئیس، یکی از محورهای معاملات فیزیکی نفت خام و مقر شرکت نیکو، معامله گر اصلی نفت ایران، تصمیم گیری درباره پیروی از تصمیم اتحادیه اروپا برای منع خرید نفت ایران را به تعویق انداخته و از مسدود کردن دارایی های بانک مرکزی ایران خودداری کرده است.
بیر گفت: ما ناامیدی خود را ابراز کرده ایم و از سوئیس می خواهیم که از تصمیم اتحادیه اروپا پیروی کند.
تحریم اتحادیه اروپا که امضای قرارداد تازه خرید نفت از ایران را ممنوع می کند، از اول ژوئیه سال جاری میلادی به اجرا گذشته می شود.
به گفته ویر، سوئیس اعلام کرده است دلیل پیروی نکردن از تحریم های اتحادیه اروپا، نقش سنتی این کشور به عنوان واسطه آمریکا و ایران و همچنین تاریخ آن به عنوان کشوری بی طرف بوده است.
سوئیس از سال ۱۹۸۰ میلادی نمایندگی منافع آمریکا را در ایران به عهده داشته است و با توجه به عضو نبودن در اتحادیه اروپا، از نظر قانونی برای پیروی از تصمیم های این نهاد، تکلیفی ندارد.
نهاد دارای اختیار اعمال تحریم ها در دولت سوئیس، یعنی دبیرخانه اقتصاد این کشور اعلام کرده شورای فدرال این کشور هنوز به زمان تصمیم گیری درباره تصمیم یاد شده اتحادیه اروپا اشاره ای نکرده است.
حدود یک سوم از معاملات نفتی جهان در سوئیس انجام می گیرد.
فروردین ماه امسال، مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران درباره قرارداد با شرکت یی جی ال سوئیس برای خرید گاز از ایران گفت: صدور گاز به اروپا از خاک ترکیه با مجوز این کشور انجام می شود و همه مسائل (قیمت و حجم گاز) به جز موضوع ترانزیت، نیازمند گفت و گوهای سه جانبه میان شرکت ملی گاز ایران، ترکیه و ای.جی.ال سوئیس است.
به گزارش آریا، قرارداد فروش گاز به شرکت EGL سوئیس اسفند ماه سال ۱۳۸۶ امضا شد. به موجب این قرارداد قرار بود از سال ۲۰۰۹ سالانه نیم میلیارد متر مکعب گاز به این شرکت سوئیسی به فروش می رسد. همچنین به موجب این قرارداد که ما بین این شرکت سوئیسی و شرکت ملی صادرات گاز ایران امضا شده است، میزان فروش گاز طی ۲۵ سال به طور سالانه افزایش می یابد به نحوی که تا سال ۲۰۱۲ به سالانه ۵ میلیارد متر مکعب خواهد رسید.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۶۰۹۱۷۱۱۴۵۵۸۱


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.