خشم تل آویو از رای گیری آژانس در مورد زرادخانه اتمی رژیم صهیونیستی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پرس تی وی، این پیشنهاد که از سوی ۱۷ کشور عرب عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح شده است، برای به رای گذاشته شدن در نشست ماه سپتامبر، به یک کمیسیون مقدماتی تحویل داده شد.

این نشست قرار است با حضور ۱۵۴ کشور جهان برگزار شود.

در ادامه این گزارش آمده است، انتظار گسترده بر این است که این ابتکار به تصویب برسد چرا که از حمایت کشورهای مسلمان و دیگر کشورهای منتقد رویکرد رژیم اسرائیل در قبال فلسطین برخوردار است.

ایهود ازولای، نماینده رژیم اسرائیل در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن انتقاد از این طرح ابتکاری مدعی شد، کشورهای عرب هیچ حق اخلاقی برای سرزنش و انتقاد ندارند.

تل آویو همچنین با تکرار اتهامات خود علیه برنامه انرژی هسته‌ای ایران، ادعا کرد که هدف از پیشنهاد کشورهای عرب منحرف کردن توجهات از مسئله هسته‌ای ایران در آژانس است. این در حالی است که ایران هیچ سلاح اتمی در اختیار ندارد و از اعضای متعهد پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) محسوب می‌شود.

دولت باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا، ابتدا از این طرح حمایت کرده بود اما بعد تحت فشار اسرائیل که تنها دارنده سلاح‌های اتمی در خاورمیانه است، آن را محکوم کرد.

مکرم قیسی، نماینده کشور اردن در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دفاع از این طرح گفت، اسرائیل با ادامه برنامه محرمانه نظامی هسته‌ای خود، منطقه خاورمیانه را در معرض «خطرات هسته‌ای و تهدید صلح» قرار داده است.

وی همچنین رژیم اسرائیل را به دلیل جلوگیری از پیشرفت «تمام طرح‌های ابتکاری جهت پاکسازی منطقه خاورمیانه از سلاح‌های کشتار جمعی و بویژه سلاح‌های هسته‌ای» به باد انتقاد گرفت.

از زمانی که اسرائیل در سال ۱۹۵۸ ساخت مرکز پالایش پلوتینیم و اورانیوم دیمونا را در صحرای نقب آغاز کرد، باور عمومی بر این است که این رژیم به طور مخفیانه صدها کلاهک هسته‌ای ساخته و بدین ترتیب به تنها دارنده سلاح‌های اتمی در خاورمیانه تبدیل شده است.

با وجود این، تل آویو با برخورداری از حمایت واشنگتن پیوسته از علنی کردن زرادخانه اتمی خود و یا پیوستن به پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی سر باز زده است.

این در حالی است که امریکا، اسرائیل و بعضی از متحدان آن‌ها تهران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه انرژی هسته‌ای‌اش متهم کرده و این اتهام کذب را دستاویزی برای اعمال تحریم‌های بین‌المللی و یک جانبه علیه ایران و همچنین تهدید این کشور به حمله نظامی قرار داده‌اند.

ایران می‌گوید، به عنوان یکی از امضا کنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی و یکی از اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی و توسعه فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

این کشور همچنین گفته است هرگونه حمله به تاسیاست هسته‌ای آن با پاسخی کوبنده روبرو خواهد شد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.