خشم حماس و شعف آمریکا و اسرائیل از عقب‌نشینی اتحادیه عرب در طرح صلح خاورمیانه

۱۱اردیبهشت،

111111111-5.jpg

عقب نشینی اخیر اتحادیه عرب در پرونده صلح اسرائیل- فلسطین با محکومیت حماس و استقبال رژیم صهیونیستی و آمریکا مواجه شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، هیاتی وزارتی اتحادیه عرب که اخیرا به واشنگتن سفر کرده‌ بود در دیدار با وزیر امور خارجه آمریکا عقب‌نشینی آشکاری در مقابل اسرائیل از خود نشان داد و اعلام کرد که این اتحادیه با تبادل اراضی فلسطینی با اسرائیل موافق است؛ مسئله‌ای که اعراب از زمان اشغال فلسطین با آن مخالف بودند.

این اقدام با واکنش فوری جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) مواجه شد و این جنبش با صدور بیانیه‌ای از اظهارات اخیر مقامات اتحادیه عرب به شدت ابراز نگرانی کرد.

حماس در این بیانیه آورده است: ما امیدوار بودیم که هیات وزارتی اتحادیه عرب در واشنگتن به آمریکا فشار بیاورد تا اسرائیل را وادار به توقف شهرک‌سازی‌ها کند اما شاهد مساله‌ دیگری بودیم.

در این بیانیه حماس بار دیگر از اتحادیه عرب خواست تا به رژیم صهیونیستی برای متوقف کردن فعالیت‌های خصمانه خود علیه فلسطینی‌ها فشار بیاورد و تاکید شده است: تجربه طولانی، تعامل فلسطینی‌ها با دشمن صهیونیستی نشان داده که آنها تنها به دنبال فرصتی می باشند تا بیش از پیش حقوق ملت فلسطین را از بین ببرند.

حماس تاکید کرد: اشغالگران جز تسلیم شدن کامل ملت فلسطین چیزی نمی‌خواهند و تنها به دنبال خرید وقت برای تحقق اهداف خود می باشند.

موضع اخیر اتحادیه عرب اما با استقبال واشنگتن و مقامات رژیم صهیونیستی قرار گرفت.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانسی مطبوعاتی با همتای اسپانیایی خود خوزه مانوئل گارسیا گفت: ما از تصمیم تازه اتحادیه عرب مبنی بر تبادل اراضی با اسرائیل بسیار خرسندیم و از آن استقبال می‌کنیم.

وی گفت: این اقدام گامی بزرگ به سوی جلو است؛ واشنگتن پیشرفت روند صلح در خاورمیانه را دنبال می‌کند و ما با وجود ناکامی در قبل تلاش می‌کنیم تا دو طرف را بر سر میز مذاکره بنشانیم.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد: دور تازه مذاکرات میان فلسطین و اسرائیل هر چه سریعتر آغاز شود و این بار به نتیجه‌ای مثبت و روشن بینجامد.

در همین حال، تزیپی لیونی، وزیر دادگستری اسرائیل و مسئول مذاکره صلح با فلسطینی‌ها با استقبال از موضع تازه اتحادیه عرب آن را نشان‌دهنده درک درست رهبران عرب از واقعیت‌های کنونی دانست.

وی گفت: این اقدام گامی بسیار مهم است و نشان می‌دهد که اتحادیه عرب تغییر حاصل شده در کرانه باختری را دریافته و با تغییر مرزهای ۱۹۶۷ موافق است.

لیونی ادامه داد: شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری واقعیت موجود در این منطقه را تغییر داده است.

وزیر دادگستری اسرائیل ضمن تاکید بر اصرار رژیم صهیونیستی برای تحقق صلح با فلسطینیان گفت: اتحادیه عرب تلاش دارد که نشان دهد همچنان به صلح اسرائیل و فلسطین پایبند است که این اقدامی مثبت است اما ما خواهان این هستیم تا روابط با اسرائیل به طور کامل عادی شود.

شیمون پرز، رئیس رژیم صهیونیستی نیز در سخنانی با استقبال از عقب نشینی اخیر اتحادیه عرب آن را گامی مثبت خواند.

پرز گفت: اینکه آنها در این وقت به روند صلح بازگشته‌اند بسیار مهم است و نشان‌دهنده حمایت کشورهای عربی از تشکیل دو کشور مستقل است.

پیشتر هیاتی از وزرای خارجه اتحادیه عرب با سفر به واشنگتن اعلام کردند که حاضرند طرح پیشین این اتحادیه در مورد صلح فلسطین و اسرائیل را که در سال ۱۹۹۶ توسط پادشاه عربستان ارائه شده بود، اصلاح کنند.

بر اساس پیشنهاد تازه اتحادیه عرب، در قبال تشکیل دو کشور مستقل فلسطین و اسرائیل این اتحادیه حاضر است تبادل اراضی در مقیاس کوچک را بپذیرد.

در طرح پیشین اتحادیه عرب تبادل اراضی به هیچ وجه مطرح نبود و کشورهای عربی بر ثابت ماندن مرزهای سال ۱۹۶۷ اسرائیل با فلسطین تاکید داشتند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.