خشم دولت افغانستان از انتقال ناقص مسئولیت زندان جنجالی بگرام از سوی آمریکا

جهان > آسیا– گروه بین‌الملل:
مسئولیت زندان بگرام سرانجام پس از مدت‌ها بحث و جدل از سوی نیروهای آمریکایی به دولت افغانستان واگذار شد؛ هرچند این انتقال هم خودش انتقاد مقام‌های افغان را به‌دنبال داشت.

نیروهای آمریکایی روز گذشته در مراسم کوچکی این زندان غیر قانونی را که در پایگاه هوایی بگرام قرار دارد در حالی به دولت افغانستان تحویل دادند که دو طرف همچنان درباره زندانی‌های آن با یکدیگر اختلاف نظر دارند. حامد کرزی رئیس‌جمهوری افغانستان هر چند روز گذشته این انتقال مسئولیت را پیروزی بزرگ برای تمامیت ارضی کشورش خواند اما در مقابل از باقی ماندن نیروهای آمریکایی در این زندان انتقاد کرد.

به گفته‌یکی از مقام‌های ناتو، گروهی از زندانیان ازجمله متهمان خارجی این زندان تحت نظر نیروهای آمریکایی باقی می‌مانند. از این پس مسئولیت نگهداری ‎سه‎هزار و ‎۸۵‎ نفر از زندانیان بگرام به‌عهده دولت افغانستان خواهد بود اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که نگهداری ‎۶۰۰‎ زندانی افغان و ۵۰ زندانی که از کشور‌های دیگر هستند، همچنان به‌عهده آمریکا باقی می‌ماند. مقام‌های آمریکا در تلاش هستند که کنترل بخشی از زندان بگرام را همچنان برای نگهداری زندانی‌های مورد نظر خود در اختیار داشته باشند. واشنگتن می‌گوید نگران است که زندانی‌های مهم پس از انتقال به دولت افغانستان آزاد شوند.

در نهم مارس سال‌جاری میلادی مقام‌های کابل و واشنگتن در راستای برنامه خروج نیروهای خارجی تا پایان سال ‎۲۰۲۴‎ توافقنامه‌ای را برای انتقال مسئولیت زندان بگرام به نیروهای افغان امضا کردند. نیروهای آمریکایی اما با وجود اصرار مقام‌های کابل از تحویل این زندان طفره می‌رفتند که این مسئله انتقادهای دولت افغانستان را به‌دنبال داشت. شبه نظامیان طالبان و کسانی که مظنون به انجام عملیات تروریستی هستند در زندان جنجالی بگرام که نام اصلی آن بازداشتگاه پروان است زندانی بوده‌اند اما اکنون مشخص نیست از زمان امضای توافقنامه میان دوطرف، آمریکایی‌ها چه تعداد زندانی را به بازداشتگاه‌های دیگر تحت کنترل خود منتقل کرده‌اند.

یک سخنگوی ناتو به خبرگزاری فرانسه گفته است که یک درصد از بازداشتی‌های این زندان هنوز تحت نظر مقام‌های افغان نیستند. مقام‌های واشنگتن می‌گویند زندانیان خارجی شامل این توافقنامه نمی‌شوند و آمریکا همچنان حق دارد مظنونان را بازداشت و زندانی کند. منتقل نشدن کامل زندانیان و مسئولیت این زندان مسئله‌ای است که با وجود شادی ظاهری مقام‌های افغانستان خشم دولت این کشور را به‌دنبال داشته است.

زندان همیشه جنجالی

در سال‌های گذشته گزارش‌های مختلفی درباره شکنجه زندانیان در زندان بگرام توسط نیروهای آمریکایی منتشر شد و به همین‌خاطر بسیاری این زندان را به یک گوانتاناموی دیگر در خاک افغانستان تشبیه می‌کردند. نهادهای حقوق بشر مدت‌هاست که نسبت به نقض حقوق زندانیان در این زندان انتقاد می‌کنند اما مقام‌های آمریکا تنها به رد این مسئله اکتفا کرده‌اند. همچنین در چند‌ماه گذشته ماجرای سوزاندن قرآن در بگرام توسط سربازان آمریکایی، خبرساز شد و چند روز تظاهرات و هدف قرار گرفتن نیروهای آمریکا در افغانستان را به‌دنبال داشت.

مسیر امن برای عبور رهبران طالبان

مقام‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند که دولت پاکستان با عبور امن رهبران طالبان برای شرکت در گفت‌وگوهای آشتی با دولت افغانستان موافقت کرده‌اند. به گزارش روزنامه داون پاکستان، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست خبری گفت:

دولت آمریکا امیدوار است همچنان با طالبان ازجمله شبکه حقانی تعامل داشته باشد؛ هر چند نام این شبکه در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا قرار گرفته است. یک مقام‌ آمریکایی هم اعلام کرده است که آمریکا و پاکستان یک کارگروه ویژه برای تسهیل عبور امن رهبران طالبان و ورود آنها به افغانستان برای گفت‌وگو با مقام‌های افغان درباره صلح تشکیل داده‌اند.

پس از وارد شدن نام شبکه حقانی در فهرست سازمان‌های تروریستی از سوی آمریکا، دو مقام آمریکایی اعلام کردند که مسئله عبور امن رهبران طالبان که در پاکستان زندگی می‌کنند در دیدارهای مقام‌های آمریکایی و پاکستانی در اسلام‌آباد، مورد بحث قرار گرفته است. رهبران طالبان پیش از این اعلام کرده بودند که مایل به مذاکره با مقام‌های افغان نیستند و در مقابل می‌خواهند به‌صورت مستقیم با مقام‌های آمریکایی گفت‌وگو کنند.

تهدید طالبان به کشتن نوه ملکه انگلیس

درحالی‌که رسانه‌های انگلیس با جنجال فراوان خبر سفر هری، نوه ملکه این کشور به افغانستان را منتشر کرده‌اند، شبه نظامیان طالبان در تهدیدی گفته‌اند که او را ربوده و به قتل می‌رسانند.ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی شبه‌نظامیان طالبان در گفت‌وگوی تلفنی با خبرگزاری رویترز با توصیف کردن نوه ملکه به‌عنوان یک هدف مهم گفت: ما به فرماندهان خود در هلمند اطلاع داده‌ایم که هر کاری برای این مسئله ازجمله ربودن یا قتل انجام دهند. سخنگوی طالبان تأکید کرد: هر کسی که در کنار نیروهای آمریکایی با ما بجنگند دشمن ماست و ما او را هدف قرار خواهیم داد.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.