خشونت، خشونت می‌آفریند/ درباره اعدام در ملاء عام و اثراتش

یکی از موضوعاتی که این روزها درباره آن بسیار صحبت می‌شود، اعدام در ملاء عام، آثاری که این کار ممکن است داشته باشد و دلیل استقبال مردم از حضور در چنین صحنه‌های تلخی است.

یکی از علل مهم حضور مردم در اینگونه مراسم به این برمی‌گردد که وقتی تفریحی در جامعه وجود نداشته باشد هر پدیده‌ای هر اندازه تلخ هم می‌تواند به عنوان وسیله‌ای برای تفریح و وقت گذرانی مطرح شود. ضمن این که به نظر می‌رسد خشونت در جامعه افزایش یافته به طوری که پیش از این نیز بارها شاهد بوده‌ایم هنگام بروز درگیری و دعوا در خیابان افراد به جای کمک کردن به یکدیگر مشغول فیلمبرداری با موبایل‌هایشان شده‌اند.

اینگونه بی‌تفاوتی‌ها نسبت به جان مردم دیگر نگران کننده است و می‌تواند به بروز انواع خشونت‌ها و جرایم و آسیب‌های اجتماعی دیگر نیز دامن بزند چنانچه امروزه هم شاهد انواع همسرآزاری‌ها، کودک‌آزاری‌ها و مواردی از این دست هستیم.

این که افراد از خواب و زندگی خود میزنند و برای دیدن تماشای اعدام می‌آیند نشانه‌ای است که باید آن را جدی گرفت و نباید بی‌تفاوت از کنار آن گذشت. این حضور مردم را می‌توان نشانه‌ای از ناسالم بودن یک جامعه و وجود مشکلات روانی فراوان در آن دانست.

درست است که به عنوان دلایل انجام اعدام در ملاء عام روی جنبه پیشگیری از جرم تاکید شده و گفته می‌شود این اقدامات می‌تواند عاقبت خلافکاران را نشان دهد اما از سوی دیگر باید توجه داشت که می‌تواند به رواج خشونت در جامعه هم دامن بزند و خشونت ورزیدن علیه انسان‌ها را به امری عادی تبدیل کند.

دیدن چنین تصاویری به ویژه روی کودکان که روحیه حساس‌تری دارند تاثیرگذار خواهد بود در حالی که با غفلت و بی توجهی خانواده ها شاهد اینگونه مراسم می شوند و یا به راحتی عکس و فیلم آنها را در کامپیوترها یا موبایل‌ها مشاهده می‌کنند. با این حساب چطور می‌توان در آینده از چنین کودکانی توقع داشت با افراد جامعه مسالمت‌آمیز و دوستانه زندگی کنند و از خشونت دور باشند؟

باز هم تاکید می کنم به نظر می‌رسد چنین اقداماتی بازدارنده نباشد چرا که شاهد بوده‌ایم که کسانی که خودشان در کودکی مورد خشونت واقع شده‌اند در بزرگسالی نیز به خشونت ورزیدن نسبت به افراد خانواده یا سایر افراد جامعه روی می‌آورند و به نوعی خشونت بازتولید می‌شود و اینگونه موارد نیز می تواند به بازتولید خشونت در جامعه منجر شود.

دیدن چنین صحنه‌هایی برای افراد عادی که مشغول زندگی خود هستند هیچ تاثیر مثبتی نخواهد داشت در حالی که حتی می‌تواند تاثیر معکوس داشته باشد و به گستاخی بیشتر کسانی که آمادگی انجام دادن جرایم را دارند منجر شود. ضمن این که اگر بخواهیم از ابعاد دیگر نیز به این قضیه نگاه کنیم می توان گفت چنین تصاویری می‌تواند آب به آسیاب دشمنان ریخته و چهره جامعه ما را خشن جلوه دهد که در شرایط کنونی باید تمام این موارد را در نظر داشت.

*رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران

۴۷۲۳۴

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.