خشونت والدین اصلی ترین عامل پرخاشگری در کودکان

۲۸ام بهمن ،

یک فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان گفت: خشونت والدین اصلی ترین عامل پرخاشگری در کودکان است.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛ دکتر نسرین امیری با بیان این که پرخاشگری انواع مختلفی دارد، اظهار داشت:  بعضی از کودکان پرخاشگری کلامی دارند، داد و فریاد می‌زنند، فحش می‌دهند و گاهی نیز پرخاشگری فیزیکی دارند و بچه‌های دیگر را می‌زنند، گاز می‌گیرند یا اجسام را پرت می‌کنند که به چنین رفتارهایی خشونت یا پرخاشگری گفته می‌شود.

وی افزود: یکی از عللی که سبب خشونت در کودکان می‌شود، خشونت والدین و اطرافیان کودکان است و وقتی مادر بچه را می‌زند یا به او فحش می‌دهد، بچه نیز تصور می‌کند که او هم می‌تواند این کار را انجام بدهد. همچنین برنامه‌های تلویزیونی و بازی‌های کامپیوتری و سی‌دی‌ها نیز خشونت را تشدید می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی تصریح کرد: بچه‌ای که بتازگی پرخاشگری می‌کند خواب و اشتهایش تغییر و کف دستش عرق می‌کند و دچار اختلال هورمونی می‌شود که تمام اینها نشانه‌ پرخاشگری است.

دکتر امیری با بیان این که گاهی پرخاشگری، بیماری یا گاهی رفتار آموخته شده است، گفت: اگر بیماری است، باید درمان مناسب برای آن در نظر گرفت اگر آموزشی است باید منبع آموزش را شناخت، اگر علل آن والدین و محیط است باید شرایط را تغییر داد، اگر دیدن برنامه خشونت‌آمیز است، نباید کودک را با بی‌تفاوتی به این رفتار تشویق کرد.

وی خاطرنشان کرد: والدین اگر فرزندان خود را در ارتباط با پرخاشگری مدیریت نکنند، میزان پرخاشگری آنها افزایش خواهد یافت. /ح


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.