خشکسالی در استان مرکزی، تهدیدی برای حیات وحش

محیط زیست > فجایع– مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: خشکسالی شدید امسال زیستگاه‌های طبیعی و حیات وحش را در این استان در معرض خطر جدی قرار داده است

به گزارش ایرنا، امیر انصاری گفت: کاهش بارش موجب شده تا پوشش گیاهی در مناطق زیستگاهی و مراتع کاهش محسوسی داشته باشد و بسیاری از منابع موجود در مناطق تحت پوشش نیز خشک و یا کم آب شده است.

وی اضافه کرد: از دو ماه پیش آبرسانی با تانکر به زیستگاه‌های حیات وحش در استان آغاز شده اما به دلیل کمبود خودروهای آبرسان امکان ارائه خدمات در تمامی مناطق به صورت همزمان وجود ندارد.

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: محیط زیست این استان حداقل به دو تانکر آبرسان دیگر برای زیستگاه‌ها نیاز دارد که تامین هر دستگاه نیازمند دو میلیارد ریال اعتبار است.

وی افزود: کم آبی و نبود منابع غذایی لازم موجب می‌شود که گونه‌های جانوری از این منطقه به زیستگاه‌های استان‌های دیگر مهاجرت کنند.

انصاری ادامه داد: هم اینک جمعیت دامی موجود در مراتع استان مرکزی نیز چهار برابر ظرفیت چراگاه‌ها است و همین موضوع نیز در شرایط خشکسالی کنونی تهدیدی جدی برای تنوع گونه‌های گیاهی محسوب می‌شود زیرا ذخایر غذایی حیات وحش را از بین می‌برد.

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست مرکزی همچنین گفت: تغییر کاربری زمین‌ها، آتش سوزی در مراتع و کم آب شدن تالاب میقان و دیگر منابع آبی استان موجب تشدید پدیده ریزگردها نیز می‌شود.

انصاری افزود: با وجود مصوبه دولت اداره کل حفاظت محیط زیست مرکزی از داشتن خودروی اطفا حریق زیستگاهی بی بهره است و با شرایط تشدید خشکسالی نگرانی جدی برای مهار آتش سوزی‌های احتمالی در مناطق زیستگاهی وجود دارد.

۱۲ و نیم درصد از مساحت استان مرکزی در قالب ۱۱ منطقه تحت مدیریت زیست محیطی قرار دارد.

هم اینک دو منطقه حفاظت شده ‘هفتاد قله’ اراک و ‘الوند’ خمین، دو پناهگاه حیات وحش راسوند شازند و جاسب دلیجان، شش منطقه شکار ممنوع شامل بازرجان تفرش، کلاهه آشتیان، چال خاتون شازند، پلنگاب خنداب، خرقان زرندیه و تالاب میقان و اثر ملی طبیعی غار نخجیر استان مرکزی تحت مدیریت زیست محیطی هستند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.