خصوصی‌سازی در iبهزیستی معلولان را زمینگیر می‌کند

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز iبه نقل از ممتاز نیوز در تاریخ سهشنبه ۹ آبان ۹۱،
ممتاز نیوز :آیا مسئولانی که روزگاری تصمیم گرفتند همه مراکز نگهداری از معلولان را iبه بخش خصوصی واگذار کنند، فکرش را نمی‌کردند روزی خانواده‌های معلولان شدید در پرداخت iبها‌های این مراکز دچار مشکل شوند و iبهزیستی هم در حمایت از آنها کم بیاورد؟

iبه گزارش تفسیری ممتاز نیوز iبه نقل از جام جم ؛ این گزارش تفسیری از تماس تلفنی آغاز می‌شود. نیکوکاری نهیب‌مان می‌زند که چرا از وضع زندگی تلخ زنی در یکی از روستاهای حوالی پاکدشت گزارش تفسیری تهیه نمی‌کنیم؟ زن دو فرزند معلول جسمی حرکتی دارد. فرزندانش هر دو معلول بسترگرا می باشند، یعنی معلولیتشان شدید است و توان حرکت کردن ندارند.رگبارهای تند روزهای اخیر برای زن شاعرانه نبوده، فقط سقف آلونک گلی‌اش را سنگین‌تر کرده است و حالا او هر شب با وحشت زنده iبه گور شدن خودش و بچه‌هایش زیر سقف خانه می‌خوابد.

تنها منبع درآمد این خانواده یارانه‌ای ۱۲۰‌هزار تومانی است که هر ماه iبه حسابشان واریز می‌شود. شوهرش معتاد بوده است و یک سال پیش میان مرز خماری و نشئگی، مرده است.زن می‌گوید: «بهزیستی قبول نکرد تحت‌پوشش بروم. گفتند باید خودم کار کنم، اما با وجود دو بچه فلج که نیاز iبه مراقبت شبانه‌روزی دارند، چطور می‌توانم کار کنم؟»گره گزارش تفسیری ما آنجایی می‌خورد که زن تعریف می‌کند iبه یکی از مراکز نگهداری از معلولان شدید جسمی حرکتی مراجعه کرده است.

مسوولان مرکز iبه او گفته‌اند iبها نگهداری هر کدام از معلول‌ها ۴۰۰ هزار تومان است که iبهزیستی می‌تواند ۲۰۰‌هزار تومان از iبها هر یک را بپردازد و ۴۰۰‌هزار تومان باقیمانده را خودش باید بپردازد.او حالا حساب می‌کند که برای تامین این iبها،‌ خودش و بچه‌هایش باید سه ماه از زندگی دست بکشند و یارانه‌هایشان را جمع کنند تا او بتواند iبها یک ماه نگهداری بچه‌ها را در مرکزی خصوصی تامین کند.

مضرات خصوصی‌سازی همه مراکز نگهداری از معلولان

این زن فقط یکی از کسانی است که از نگهداری معلولانش در مراکز نگهداری از معلولان که همگی خصوصی شده، ناامید شده است. تماس‌های مردمی با دفتر جام‌جم در این باره آنقدر بسیار است که وقتی با یحیی سخنگویی، معاون توانبخشی سازمان iبهزیستی حرف می‌زنیم می‌توانیم پشت سر هم، مثال‌هایی مطرح کنیم.

این مسئول اما ادعای ما را نمی‌پذیرد. او تصریح می‌کند iبهزیستی حتی اگر نتواند iبه معلولی مستمری بدهد دست‌کم او را تحت‌پوشش خدمات غیرنقدی‌اش قرار می‌دهد.

سخنگویی در پرونده‌هایش آمار‌هایی دارد که نشان می‌دهد سازمانش در جهتی اجرایی کردن اصل ۴۴ قانون اساسی، همه مراکز نگهداری از معلولانش را iبه بخش خصوصی واگذار کرده است و دو ماه پیش هم در بازدید از یک مرکز تازه افتتاح شده خصوصی نگهداری از معلولان، اعتراف کرده بود کمر مراکز دولتی از این دست زیر بار iبها‌ها خم شده است، چرا که نگهداری از یک معلول حداقل در ماه یک میلیون تومان iبها دارد و iبهزیستی iبه تنهایی از پس تامین این iبها‌ها برنمی‌آید.

همین موضوع سبب شده است iبهزیستی هر ۱۶۰۰ مرکز نگهداری از معلولانش را iبه بخش خصوصی واگذار کند و حتی آمار مراکزی را که خدمات سرپایی ارائه می‌دهند از ۶۰۰ مرکز در سال ۹۰ iبه ۵۰۰ مرکز در سال ۹۱ برساند.

او می‌گوید: iبهزیستی معلولانش را حتی در مراکز نگهداری خصوصی‌سازی شده نیز حمایت می‌کند و iبه ازای هر معلول، هر ماه مبلغ ۲۰۰ هزار تومان را iبه عنوان یارانه iبه مراکز می‌دهد، اما تائید می‌کند که سقف iبها دریافتی تعیین شده از سوی iبهزیستی برای این مراکز ۴۰۰ هزار تومان است که یعنی مردم باید ۲۰۰ هزار تومان باقیمانده را خودشان بپردازند.

۲۰۰ هزار تومان، این روزها حتی از iبها ماهانه خوراک یک زوج هم کمتر است، اما معلولیت آنقدر خرج دارد که بیشتر خانواده‌های حاوی معلول حتی از پرداخت این مبلغ هم ناتوان می باشند. معاون توانبخشی سازمان iبهزیستی این مساله را رد می‌کند و می‌گوید: در چنین مواردی حاضریم همه iبها‌ها را iبه خانواده‌های نیازمند بدهیم.

هدف سخنگویی اما گرچه خیرخواهانه است شواهد گویای آن است که عملی نمی باش چه، معاونت توانبخشی iبهزیستی هم‌اکنون نیز با کمبود اعتبار شدید مواجه است.

نشان iبه آن نشان که یکی از مدیران iبهزیستی می‌گوید: قرار بوده است iبهزیستی برای نگهداری از معلولان در منزل ۱۶۰ هزار تومان حق پرستاری iبه خانواده‌ها بدهد، اما امسال این اعتبار iبه iبهزیستی پرداخت نشده است.

او که مایل نمی باش نامش فاش شود، توضیح می‌دهد افزایش شمار مددجوها فعلا در برنامه iبهزیستی نمی باش iبه همین سبب صرفا iبه مراجعه‌کنندگان خدمات ارائه می‌دهد و آنها را تحت پوشش نمی‌گیرد.

این مسئول درباره مراکز خصوصی نگهداری از معلولان نیز می‌گوید: iبها اداره کردن مراکز خصوصی بسیار بالاست. iبهزیستی قادر نمی باش بموقع یارانه معلولان را واریز کند و این مراکز برای تامین iبها‌هایشان iبه مردم فشار می‌آورند.

همه خانواده‌های معلولان حق پرستاری نمی‌گیرند

علی همت محمودنژاد رییس انجمن حمایت از حقوق معلولان ایران هم دیر پرداخت شدن یارانه معلولان iبه مراکز خصوصی نگهداری از آنها را تائید می‌کند و اعتقاد دارد که بودجه اختصاص‌یافته iبه معلولان هیچ سنخیتی با نیازهای آنها ندارد.

او قبول دارد که سیاست اصلی متخصصان توانبخشی، سوق دادن خانواده‌ها iبه نگهداری از معلول‌شان در خانه است، اما این هدف iبه شرطی محقق می‌شود که حمایت‌های مالی از این خانواده‌ها وجود داشته باشد.

محمودنژاد پرونده‌های بسیاری را در انجمن بررسی کرده است که در آنها خانواده‌های معلولان بسترگرا از حق پرستاری معلول در خانه محروم بوده‌اند، چون سازمان iبهزیستی این iبها را صرفا iبه خانواده‌های معلولان ضایعه نخاعی می‌پردازد و بنابر این معلولان بسترگرایی که توان حرکت ندارند اما ضایعه نخاعی شده‌اند، مستمری دریافت نمی‌کنند.

حق پرستاری از معلول ضایعه نخاعی در خانه هم حدود ۸۰ ـ ۷۰ هزار تومان در ماه است، در حالی که رییس انجمن حمایت از معلولان ایران تاکید می‌کند iبها نگهداری از چنین اشخاصی در ماه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است و بسیار از خانواده‌ها از تامین آن ناتوان می باشند.

او iبه نکته مهم دیگری هم اشاره می‌کند:«در سال تازه iبهزیستی درجه معلولیت بعضی معلولان را کاهش داده تا خدمات توانبخشی iبه آنها را کم کند، اما وضع جسمی این معلولان ثابت است و چگونه امکان دارد معلولی که تا سال پیش معلولیتش شدید تشخیص داده شده ناگهان iبه معلول با درجه معلولیت متوسط تغییر پیدا کند؟» رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان ایران همه این مشکلات را ناشی از کمبود اعتبار iبهزیستی می‌داند.

دستگیری از محرومان با جیب خالی

سال‌هاست که iبهزیستی iبه آخرین حامی اقشار محروم بدل شده، اما همیشه با کمبود بودجه مواجه بوده است و هر چند شاید مسوولان این سازمان در گفت‌وگو‌های رسانه‌ای منکر این مشکل شوند، اما ادغام بخش‌های مختلف این سازمان در یکدیگر، تاخیر در پرداخت مستمری مددجویانش و حتی ناتوانی در نظارت بر عملکرد مراکز حمایتی که خصوصی‌سازی‌شان کرده است، ثابت می‌کند جیب iبهزیستی خالی است و دستگیری از محرومان با جیب خالی ممکن نمی باش.

معاون توانبخشی iبهزیستی اما هنوز ناامید نمی باش و اعتقاد دارد که اگر اصلاحات قانون جامع حمایت از محرومان در مجلس تصویب شود، این قشر iبه شکل رایگان از انواع خدمات حمایتی iبهره‌مند می‌شوند و آن‌وقت خانواده‌هایشان دست‌کم غصه تامین iبها‌های نگهداری از معلولشان را نخواهند داشت.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.