خطرات نوشیدنی های انرژی زا را بدانید

۱۸م دیماه ،

آگاهی از محتوای این محصولات بسیار مهم است؛ به این سبب که برچسب های این نوشیدنی ها، اغلب این حقیقت را از شما پنهان می کنند. همه ساله، در اثر مصرف این نوشابه ها، مراجعه های متعددی به اورژانس صورت می گیرد؛ ۱۱ مورد مرگ ، ناشی از نوشیدن نوع خاصی از این نوشابه ها ، هر ساله اتفاق می افتد. اما اطلاعات بسیاری در این مورد وجود ندارد. ۵ مورد مرگ و میر در اثر سوء مصرف یک برند تجاری دیگر نیز، در آمار سالیانه گزارش شده است.

میزان کافئین

اگرچه با نام نوشابه های انرژی زا شناخته می شوند، اما بیشتر این محصولات انرژی حقیقی را که می توانید به عنوان مثال از کربوهیدرات ها دریافت کنید، به شما نمی دهند. به جای آن، حاوی یک محرک اند، کافئین. برچسب ها دقیقا به شما نمی گویند که چه مقدار کافئین داخل محصول وجود دارد. در وب پایگاه اینترنتی ConsumerLab.com میزان کافئین در ۳ نوشابه انرژی زای پرطرف دار مورد بررسی قرار گرفته است.

یک بطری ۱۴۲ گرمی از نوشابه انرژی زای نوع ۱ محتوی ۲۰۶ میلی گرم کافئین است؛ نوشابه انرژی زای نوع دوم تقریبا مقدار مشابهی کافئین -اما تنها در ۵۷ گرم از آن- دارد. به این معنی که نوع دوم از نوع اول غلیظ تر است. در مقام مقایسه یک فنجان ۲۲۷ گرمی کامل از قهوه دم کرده رایج، تنها ۹۵ میلی گرم کافئین دارد. با در نظر گرفتن این مساله نوشابه انرژی زای نوع دوم، ۹ برابر غلیظ تر از قهوه است.

در طول روز این مقادیر یا حتی بیش از ۳۰۰ میلی گرم کافئین مشکلی ایجاد نخواهد کرد. در طول روز اینجا و آنجا حدود ۳ فنجان قهوه مصرف می کنید که سبب افزایش تدریجی در میزان کافئین می گردد؛ هرچند مقداری از آن را حذف می کنید. مشکل اصلی نوشیدن نوشابه های انرژی زا اینجاست که دو سوم مقدار مصرفی روزانه خود را یک جا دریافت می کنید که می تواند یک شوک و تکان عظیم برای بدن باشد. و چون مقدار کمی مایع مصرف کرده اید، ممکن است هوس کنید تا بیش از یک بطری بنوشید. نوشیدن ۲ بطری کوچک معادل ۴۱۵ میلی گرم کافئین است.

ویتامین هایی که به آنها نیازی ندارید و احتمالا آنها را نمی خواهید

مقادیر بسیار بسیاری از ویتامین B در بعضی از نوشابه  های انرژی زا وجود دارد که می تواند مضر باشد. به عنوان مثال یک بزرگسال تنها به ۱۵ میلی گرم نیاسین روزانه نیاز دارد؛ اگرچه ممکن است بعضی از اشخاص دچار کمبود در این زمینه باشند. یک بطری نوشابه انرژی زای نوع ۲، دو برابر این مقدار نیاسین دارد که از آستانه قابل تحمل ، فراتر رفته و می تواند سبب گرگرفتگی پوست شود که ممکن است آزار دهنده یا دردناک باشد. در صورت نوشیدن ۲ بطری در روز، از مقادیر مجاز و سالم فولیک اسید و ویتامین B6 مورد نیاز نیز تجاوز کرده و خطر انواع مختلف مسمومیت در بدن را افزایش می دهید. مشخص شده است که مقادیر ویتامین ها در این محصولات با آنچه که بر روی برچسب نوشته شده، همخوانی ندارد.

قوانین و مقررات ضعیف

آیا می دانستید قوانین به گونه ای است که این محصولات بنا به خواسته شرکت تولید کننده می توانند محتوی هر مقدار کافئین یا ویتامین B6 باشند؟ خریداران بایستی نسبت به این مساله کاملا هوشیار باشند چون واقعا نمی دانید چه چیزی مصرف می کنید!

سخن آخر

دریافت یکباره مقدار بسیاری کافئین با دوزهای فراوان از ویتامین های مضر یک راه کاملا اشتباه و بالقوه برای مورد سوء استفاده قرار گرفتن محسوب می گردد. هزاران مورد در تایید این مساله گزارش شده است. علاوه بر این، اشخاصی که نوشابه انرژی زا و الکل را به طور همزمان مصرف می کنند، احتمال درگیری با رفتار خطرناک در آنها بیشتر است؛ این حالت سبب می گردد فرد احساس هوشیاری کرده و بر اساس آن عمل کند در حالی که از نظر ذهنی در معرض خطر قرار دارد.

جذب تدریجی کافئین از طریق قهوه یا چای راه سالم تری است؛ البته تغذیه مناسب و خواب کافی بهترین راه برای تجدید قوا است .


سایت خبرنو|خبر نو
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.