خطرات هدفون‌هایی که بر گوش می‌گذاریم چیست؟

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز iبه نقل از ممتاز نیوز در تاریخ ۵شنبه ۱۱م آبان ۹۱،
ممتاز نیوز : هدفون‌ها از کاربردی‌ترین دستگاه‌های الکترونیکی می باشند که در طی زمان کمتر از بسیاری دیگر از ابزار و تجهیزات الکترونیکی و دیجیتال شاهد تغییرات جدی بوده‌اند.

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز iبه نقل از پندار ؛ اما استفاده از این دستگاه‌ها در کنار همه مزایای غیرقابل انکارشان بعضی مضرات را هم در پی دارد.محققان ضمن اینکه کاهش قدرت شنوایی و آسیب دیدن سلول‌های مویین شنوایی را iبه استفاده بلندمدت از هدفون با صدای بلند ارتباط می‌دهند، بعضی بیماری‌های خطرناک دیگر را هم iبه عنوان محصول استفاده طولانی مدت از هدفون‌ها با صدای بسیار بلند ارتباط می‌دهند.

هدفون‌ها iبه شما کمک می‌کنند موسیقی گوش نمایید، بدون اینکه دیگران صدای موسیقی مورد علاقه شما را بشنوند و سبب مزاحمتی برای دیگران شوید. با هدفون‌های هندزفری و هدست‌های رایانه‌ای می‌توانید تماس‌های صوتی و تصویری خود را iبهتر و با کیفیت تر برقرار نمایید.هدفون‌ها ابزاری برای آرامش و حفظ حریم خصوصی اشخاص می باشند و در عین حال یکی از ابزار اصلی سرگرمی برای علاقه‌مندان دو آتشه موسیقی هم محسوب می‌شوند.

اما استفاده طولانی مدت از هدفون با صدای بلند، با عوارضی هم همراه است. اولین عارضه مستقیم گوش دادن iبه صدای بلند در مدت طولانی با استفاده از هدفون‌ها، آسیب دیدن سلول‌های مویین گوش داخلی و کاهش شنوایی و حتی در مواردی از دست رفتن شنوایی است.اما بیماری‌های دیگر هم ممکن است بسیار آرام و پنهان بر اثر گوش دادن مداوم iبه صداهای بسیار بلند با استفاده از هدفون‌ها شکل بگیرند.

یک مجله علمی همه‌گیر شناسی با عنوان Journal Of Epidemiology مطالعه‌ای را منتشر نموده‌است که نشان می‌دهد گوش دادن iبه صداهای بلند iبه مدت طولانی می‌تواند سبب iبه وجود آمدن تومور مغزی شود.بر اساس این مطالعه تومورهای حاصل از گوش دادن iبه صدای مداوم در مدت طولانی بسیار iبه آرامی و بدون عوارض خاصی پدید می‌آیند و رشد می‌کنند، اما در مدت طولانی می‌توانند سبب فشار iبه اعصاب شنوایی در مغز شوند و شنوایی انسان را iبه صورت غیر قابل بازگشت از کار بیاندازند.

یک ژورنال علمی دیگر با عنوان European Heart Journal مطالعه‌ای را از سوی محققان اروپایی منتشر نموده‌است که گوش دادن iبه صداهای بسیار بلند را یکی از عوامل افزایش احتمال حمله قلبی معرفی می‌کند.محققان دانشگاه میشیگان آمریکا هم در مطالعه‌ای که iبه تازگی نتیجه آن را منتشر نموده‌اند، گوش دادن طولانی مدت iبه صداهای بسیار بلند را یکی از عوامل فشار خون بالا عنوان نموده‌اند. بر اساس این مطالعه افزایش قدرت صدا بر تعداد ضربان‌های قلب و فشار خون تاثیر می‌گذارد.

چگونه از هدفون استفاده کنیم؟

دکتر کوری پورتنف، دکترای اودیولوژی از دانشگاه کلورادو، مطالعه‌ای انجام داده‌است که نشان می‌دهد تا چه اندازه استفاده از هدفون می‌تواند بی ضرر باشد. بر اساس نتیجه مطالعه دکتر پورتنف هر اندازه که صدای بلند‌تری از هدفون خارج می‌شود، میزان استفاده روزانه از هدفون هم باید کاهش یابد.

این تحقیق اشاره می‌کند در صورتی که iبه صدایی بین ۱۰ درصد تا ۵۰ درصد از بالاترین سطح صدای دستگاه پخش موسیقی همراه‌تان استفاده می‌کنید، گوش دادن iبه موسیقی از طریق هدفون برای همه ساعات روز هم آسیبی iبه شنوایی شما نمی‌زند.
اما اگر می‌خواهید با ۸۰ درصد از قدرت پخش دستگاه پخش موسیقی با استفاده از هدفون iبه موسیقی گوش نمایید، باید دقایق استفاده از هدفون خود را iبه شدت کاهش دهید.

با صدای پخش موسیقی روی ۸۰ درصد شما می‌توانید از ایرفون‌ها حداکثر ۹۰ دقیقه در روز بدون آسیب استفاده نمایید و از هدفون‌های گوش‌پوش (Over Ear) کمتر از پنج ساعت استفاده نمایید.اما اگر ده درصد صدای موسیقی خود را کم نمایید و آن را روی ۷۰ درصد قرار دهید، میزان ساعت سالم استفاده از هدفون iبه شدت بیشتر می‌شود. با صدای ۷۰ درصد شما می‌توانید ۶ ساعت از ایرفون‌ها و ۲۰ ساعت از هدفون‌های گوش‌پوش استفاده نمایید.

اما نکته مهم در مورد این ساعات استفاده این است که اگر شما از هدفون‌هایی با تکنولوژی حذف صدای خارج یا ایزوله‌کردن صدا استفاده می‌کنند، iبه خودی خود سبب می‌شوند تا شما صدای موسیقی و صدایی را که گوش می‌کنید، روی حجم کمتری قرار دهید، چرا که صداهای مزاحم اطراف کمتر می‌شوند و شما با صدای کمتر هم می‌توانید جزییات دقیقی را از طریق هدفون بشنوید.

همچنین iبه یاد داشته‌باشید که مدل‌های مختلف هدفون‌ها می‌توانند آثار متفاوتی بر روی شنوایی شما داشته‌باشند، هدفون‌هایی که با در نظر گرفتن سلامتی کاربران انجام شده‌باشند، و از فن‌آوری‌هایی مانند حذف صداهای مزاحم استفاده نموده‌باشند می‌توانند انتخاب‌های iبهتری برای خرید خواهند بود.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.