خطر ابتلا به تب مالت و تب کریمه کنگو بر اثر ذبح غیربهداشتی دام

خطر ابتلا به تب مالت و تب کریمه کنگو بر اثر ذبح غیربهداشتی دام

خطر ابتلا به تب مالت و تب کریمه کنگو بر اثر ذبح غیربهداشتی دام

 مسوول بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان کرمانشاه در آستانه عید قربان با تاکید بر خودداری از ذبح غیربهداشتی دام، گفت: انجام این کار می‌تواند، فرد را در مخاطره جدی ابتلا به بیماری‌های تب مالت، تب کریمه کنگو، سیاه زخم و سایر بیماری‌های مشترک انسان و دام قرار دهد.

به گزارش راسخون به نقل از ایسنا، دکتر «حسین بیگلری»  با اشاره به نزدیک بودن عید قربان، بر رعایت مسائل و نکات بهداشتی در کنار مسائل شرعی به هنگام ذبح، برای جلوگیری از ابتلای افراد به بیماری‌های مشترک انسان و دام تاکید کرد.

وی با تاکید بر برخودداری از ذبح دام در جلوی درب منازل و اماکن عمومی، اظهار کرد: انجام این کار ضمن این‌که آثار نامطلوبی بر روی ذهن کودکان و زنان باردار شاهد این صحنه می‌گذارد، می‌تواند فرد را در مخاطره جدی ابتلا به بیماری‌های تب مالت، کریمه کنگو، سیاه زخم و سایر بیماری‌های مشترک انسان و دام قرار دهد.

مسوول بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان کرمانشاه با توصیه این مطلب که بهتر است دام در کشتارگاه‌های مجاز مورد تایید سازمان دامپزشکی ذبح شود، گفت: امسال تدابیری اندیشیده شده تا افرادی که تمایل دارند از جایی غیر از کشتارگاه‌های مجاز دام مورد نظر خود را تهیه کنند بتوانند به مکان‌های عرضه‌ی دام بهداشتی که تحت نظارت سازمان دامپزشکی و مرکز بهداشت است و با همکاری شهرداری در ۱۵ مکان در سطح شهر کرمانشاه پیش‌بینی شده مراجعه و دام خود را از این اماکن تهیه کنند.

بیگلری داشتن وسایل حفاظتی مانند دستکش، چکمه، ماسک و روپوش را برای فردی که گوسفن ذبح می‌کند را ضروری برشمرد و افزود: افراد باید از سلامت دامی که ذبح می‌کنند اطمینان حاصل کنند که برای این کار می‌توانند دام خود را از کشتارگاه‌های مجاز و یا اماکن عرضه دام بهداشتی که تایید شده‌ی دامپزشکی است تهیه کنند.

وی با تاکید بر این‌که گوشت ذبح شده باید به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری و سپس مصرف شود، اظهار کرد: میکروب‌های احتمالی موجود در گوشت مانند میکروب کریمه کنگو و تب مالت با نگهداری گوشت در دمای صفر تا ۴ درجه به مدت ۲۴ ساعت از بین می‌روند.

بیگلری تصریح کرد: در سال‌های قبل مدتی پس از عید قربان، به علت مصرف گوشت غیربهداشتی و یا ذبح غیربهداشتی دام در عید قربان، شاهد افزایش آمار ابتلا به بیماری تب مالت، کریمه کنگو و یا سیاه زخم بودیم، زیرا این بیماری‌ها حدود ۲ ماه دوره کمون دارند و پس از آن علائم بیماری آشکار می‌شود، از این‌رو شهروندان باید سعی کنند با رعایت نکات بهداشتی در ذبح و مصرف دام از افزایش آمار ابتلا به این بیماری جلوگیری کنند.

/۱۱۱/


اخبار راسخون / بهداشت و درمان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.