خطر ابتلا به نقرس با مصرف نوشیدنیها

نقرس بیماری است که در آن مفاصل به شدت متورم و دردناک می شوند. این بیماری بیشتر در مردان چهل ساله و بالاتر شایع است. افزایش اسید اوریک خون سبب ایجاد کریستالهای اسید اوریک در اطراف مفاصل شده که منجر به بیماری نقرس می شود . بررسی های اخیر نشان داده است مصرف نوشیدنی ها و فروکتوز با افزایش خطر نقرس در مردان مرتبط می باشد.

کلینیک رژیم درمانی نوین(www.novindiet.com)

نقرس بیماری است که در آن مفاصل به شدت متورم و دردناک می شوند. این بیماری بیشتر در مردان چهل ساله و بالاتر شایع است. افزایش اسید اوریک خون سبب ایجاد کریستالهای اسید اوریک در اطراف مفاصل شده که  منجر به بیماری نقرس می شود . بررسی های اخیر نشان داده است مصرف نوشیدنی ها و فروکتوز با افزایش خطر نقرس در مردان مرتبط می باشد. میزان ابتلا به نقرس در دهه های اخیر در کشورهای پیشرفته شیوع پیشرونده ای داشته است، که این موضوع با افزایش قابل توجه مصرف نوشیدنی های شیرین و فروکتوز ارتباط مستقیم دارد (فروکتوز یک قند ساده و تنها کربوهیدارتی است که مسبب افزایش میزان اسید اوریک خون شناخته شده است).

توصیه های رژیمی متعارف برای درمان نقرس بر روی کاهش پورین ها (که در گوشت و محصولات گوشتی به ویژه جگر و کلیه به وفور یافت می شود) و نیز الکل متمرکز است و هیچ گونه محدودیتی در مورد مصرف نوشیدنی های شیرین در این گونه رژیم ها اعمال نمی شود. 

محققان آمریکایی و کانادایی در یک تحقیق ۱۲ ساله ارتباط بین نوشیدنی های شیرین و فروکتوز را با افزایش خطر نقرس مورد بررسی قرار دادند. نتایج این مطالعه نشان داد که خطر این بیماری به طور مشخص در افرادی که در طول هفته ۵-۶ سروینگ از نوشیدنی های شیرین استفاده می کردند، افزایش یافته است. علاوه بر این، این بیماری در میان مردانی که  در طول روز به میزان ۲ سروینگ و یا بیشتر از این مقدار، از نوشیدنی های شیرین استفاده کرده بودند در مقایسه با آنهایی میزان مصرف آنها کمتر از یک سروینگ در ماه بوده است، در حدود ۸۵ درصد بیشتر دیده شده است.

موارد فوق الذکر مستقل از دیگر عوامل خطرزای بیماری نقرس مانند شاخص توده بدنی، سن، استفاده از دیورتیک ها، فشار خون بالا، مصرف الکل و فاکتورهای رژیمی می باشد. البته در این مطالعه در ضمن نوشیدنی های شیرین رژیمی ارتباطی با افزایش خطر نقرس نداشتند.

نکته عملی: نقرس به عنوان یک بیماری محدود کننده تحرک بویژه برای مردان در طی سالهای اخیر مطرح بوده است. علاوه بر توصیه های متعارف مبنی بر کاهش مصرف پروتئین ها و الکل، باید از نوشیدن بی رویه آب میوه ها و نوشیدنی ها خودداری کرد.

عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.