خطر ابتلا به زونا در چه اشخاصی بیشتر است؟

سهشنبه ۱۶آبان۹۱ به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان در پورتال خبری ممتاز نیوز انتشار یافته است،

بثورات زونا در یک سمت بدن و اغلب در ناحیه پشت تنه ایجاد می گردد.

دکتر امیر هوشنگ احسانی در گفتگو با خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران با اشاره به این که زونا یا هرپس زوستر  بثورات دردناکی است که توسط ویروس آبله مرغان ایجاد می گردد گفت: این ویروس پس از ابتلا به آبله مرغان در دوران کودکی در بدن باقی می ماند و در بزرگسالی با افزایش سن و تضعیف سیستم ایمنی بدن ،ویروس مجددا، فعال شده علایم زونا بروز می نماید.

این متخصص پوست و مو با بیان این که در مبتلایان به زونا ممکن است درد پیش از ایجاد بثورات ظاهر شود گفت: این بثورات بسیار دردناک و خارش دار می باشند و ممکن است سبب ایجاد تب، سر درد یا احساس ناراحتی در چشم ها شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه افزود: بثورات پس از تجمع توده کوچک قرمز رنگی را به وجود می آورند و در یک سمت بدن و عمدتاً در ناحیه پشت تنه ایجاد می شوند  و پس از گذشت چند روز توده ای قرمز به تاول های پر از مایع تبدیل شده و در نهایت بیماری با پوسته پوسته شدن بهبود می یابد.

تجویز دارو

دکتر احسانی با اشاره به این که تجویز دارو سبب کاهش علایم بیماری و بهبودی سریع تر بثورات می گردد گفت: اگر دارو ها در ۷۲ ساعت اول ظاهر شدن بثورات تجویز شوند بسیار موثر تر است.

وی همچنین افزود: پس از ابتلا به زونا، در مسیر اعصاب درد ایجاد می گردد و در ناحیه بثورات درد شدید تر است ولی پس از بهبود بثورات و از بین رفتن آنها، ممکن است درد هفته ها تا ماه ها طول بکشد.

دکتر احسانی در پایان گفت: استفاده از دارو های مسکن مانند استامینوفن، ایبوپروفن و کاهش درد ها موثر است ولی در موارد شدید پزشک دارو های قوی تری را جهت کاهش درد تجویز می نماید./ع۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.