خطر از دست دادن شنوایی با مصرف ایبوپروفن و استامینوفن

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان اظهار داشتند هرچقدر زنان از این داروهای مسکن بیشتر استفاده کنند خطر از دست دادن شنوایی خود را افزایش داده اند.

دانشمندان بیمارستان بیرگهام و زنان در بوستن ماساچوست در آمریکا با بررسی اطلاعات ۶۲ هزار و ۲۶۱ زن ۳۱ تا ۴۸ ساله به نتایج این تحقیقات را ارائه کرده اند.

این تحقیق یک دوره ۱۴ ساله را از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۹ دربرگرفته و تا پایان دوره ۱۰ هزار ۱۲ نفر از زنان این تحقیق که به طور تقریبی یک نفر از هر شش نفر بوده اند گزارش داده اند تا حدی شنوایی خود را از دست داده اند.

محققان نتیجه گیری کرده اند که زنانی که هفته ای دو تا سه روز از ایبوپروفن استفاده می کنند ۱۳ درصد بیش از سایرین در معرض این خطر قرار دارند. این خطر درمیان زنانی که ۴ تا ۵ روز در هفته از این قرصها استفاده می کنند ۲۱ درصد افزایش می یابد و در رابطه با زنانی که هر روز هفته یا شش روز در هفته از این قرصها استفاده می کنند این خطر به ۲۴ درصد می رسد.

دکتر شرون کورهان محقق اصلی این تحقیقات اظهار داشت: ممکن است داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی جریان خون را در حلزون گوش، عضو شنوایی، کاهش داده و کارکرد آن را مختل کند. استامینوفن نیز عواملی را که از حلزون گوش حفاظت می کند نیز از بین می برد.

وی افزود: اگر هرکسی احساس کرد که نیاز به مصرف این داروها دارد باید با یک پزشک متخصص درباره مزایا و معایب این داروها مشورت کند. تاکنون هیچ ارتباطی میان استفاده از آسپرین و از دست دادن شنوایی گزارش نشده است.

ایبوپروفن (Ibuprofen) داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی است که برای تسکین علائم آرتریت (التهاب مفصل)، دیسمنوره ، حملات نقرس و آسیب‌های حین ورزش و نیز به عنوان تب‌بر و ضد درد به ویژه در دردهای ناشی از التهاب استفاده می‌شود.
این دارو بیشتر با نام ژنریک بروفن (Brufen) شناخته می‌شود. ادویل (Advil)، موترین (Motrin) و نورفن (Nurofen) از دیگر نام‌های ژنریک آن هستند.

 سازمان بهداشت جهانی بروفن را در فهرست داروهای اساسی قرار داده است. این فهرست داروهایی را در بر می‌گیرد که باید در هر مرکز درمانی موجود باشند.

استامینوفن ( Acetaminophen) یا پاراستامول (Paracetamol) دارویی مسکن و تب‌بُر است که بطور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد و از آن‌جاکه برای خرید و مصرف استامینوفن نیازی به نسخه پزشک نیست، این دارو به صورت آزاد در دسترس همگان است. این دارو معمولاً برای درمان تب، سردرد و دردهای خفیف استفاده می‌شود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.