خطر افزایش کرونا در کودکان با بازگشایی مدارس / علایم سندروم “میس” در کودکان مبتلا

فوق تخصص عفونی بیمارستان مفید با تاکید بر اینکه افزایش شیوع اپیدمی کرونا با افزایش درگیری، بستری و حتی مرگ و میر کودکان ارتباط مستقیم دارد، نسبت به بازگشایی زودهنگام مدارس و رها سازی پروتکل‌ها و محدودیت‌های کرونایی هشدار داد.

دکتر سید علیرضا فهیم زاد در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه عدم ابتلای کودکان به کووید ۱۹ تصور غلطی بود که در ابتدای اپیدمی شایع شد، عنوان کرد: در ابتدای اپیدمی اغلب اطفال با بیماری‌های زمینه ای و نقص ایمنی بستری می‌شدند ولی در موج‌های دوم و سوم به دنبال افزایش ابتلای کودکان، شاهد بستری اطفال سالم هم بودیم.

بروز سندروم میس (MIS-C) در کودکان به دنبال ابتلا به کرونا

وی با بیان اینکه در موج‌های دوم و سوم شاهد یک نوع سندروم در بین اطفال مبتلا به کرونا بودیم، توضیح داد: سندروم التهابی چند سیستمی یا سندروم میس به دنبال واکنش نسبت به کووید ۱۹ در بدن برخی اطفال ایجاد می‌شود؛ در ابتدا این سندروم ناشناخته منجر به بروز مرگ و میر در بین کودکان می‌شد ولی خوشبختانه با شناسایی این بیماری، بررسی علل بروز آن، درایت پزشکان و مداخلات درمانی صورت گرفته، کودکان مبتلا به این سندروم درمان می‌شوند.

دکتر فهیم زاد با بیان اینکه سندروم میس ۲ تا ۶ هفته بعد از ابتلای کودکان به کووید ۱۹ بروز پیدا می‌کند، درباره علایم این بیماری، تصریح کرد: تب ناگهانی، بروز علائم پوستی مثل راش و قرمزی، قرمزی چشم‌ها و لب‌ها، افزایش آنزیم‌های کبدی عضلانی، بی‌حالی شدید، خستگی و حالت شوک برخی از علائم این بیماری است که با گذر زمان و به دنبال بیماری کووید ایجاد می‌شود.

این پزشک متخصص با بیان اینکه سندروم میس گاها در بین کودکان سالم نیز بروز می‌کند، عنوان کرد: در ابتدای بروز این سندروم، کودکان مبتلا به علت نارسایی قلبی فوت می‌کردند ولی خوشبختانه بعد از شناخت این بیماری و بکارگیری درمان‌های مؤثر، میزان مرگ و میر بسیار کاهش یافته است.

این عضو هیات علمی دانشگاه  با تأکید بر اینکه این بیماری متأثر از نوع شدید یا خفیف کووید ۱۹ نیست، گفت: سندروم میس به دنبال آزاد شدن موادی مثل سایتوکاین‌ها در بدن ایجاد می‌شود و علائم شوک مانند در کودک ایجاد می‌کند، نمی‌توان پیش بینی کرد که این بیماری در کدام دسته از کودکان بروز پیدا می‌کند بنابراین قابل پیشگیری نیست و لذا خانواده ها باید نسبت به علایم آن هوشیار باشند.

ارتباط مستقیم بین شیوع کرونا و گزارش سندروم میس

این پزشک متخصص با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نکات پیشگیری از کرونا در کودکان، اظهار کرد: بروز این علائم از پیک دوم کرونا یعنی حدودا تیرماه و همچنین در پیک سوم به وفور مشاهده شد، به صورتی‌که در ماه‌های آبان و آذر علت عمده بستری بیماران در بخش‌های کرونا سندروم میس بود که خوشبختانه با فروکش کردن اپیدمی، تعداد موارد بستری ناشی از این سندروم نیز کمتر شد، اما همچنان نگران پیک‌های بعدی بیماری و افزایش میزان بستری کودکان هستیم.

هشدار نسبت به عواقب بازگشایی‌ مدارس

دکتر فهیم زاد با انتقاد از بازگشایی‌های زودهنگام به ویژه مدارس، اظهار کرد: بازگشایی مدارس و حضور در کلاس‌ها با تصور اینکه کودکان درگیر کووید نمی‌شوند تصور نادرستی است، همانگونه که تجربه شد پیک سوم کرونا در پاییز و به دنبال بازگشایی محدود مدارس رخ داد که در همان پیک آمار بستری و حتی مرگ و میر در بین کودکان افزایش پیدا کرد. باید توجه داشته باشیم که رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای کودکان دبستانی بسیار دشوار است و لذا در صورت ابتلا، حتی اگر به نوع شدید کووید مبتلا نشوند، می‌توانند بیماری را به سایرین منتقل کنند.

وی در عین حال به نبود امکانات آموزش مجازی در برخی از نقاط دورافتاده و کمتر برخوردار کشور اشاره کرد و گفت: با این حال نباید تا پیش از اطمینان نسبت به تامین سلامت دانش آموزان نسبت به بازگشایی حضوری مدارس اقدام شود؛ خوشبختانه خانواده‌ها نیز نسبت به قبل آگاه‌تر شده‌اند و امیدواریم که اتفاقات پیک قبلی تکرار نشود.

افزایش آمار ابتلای کودکان در پیک‌ بعدی کرونا

این متخصص عفونی کودکان در ادامه اذعان داشت: طبق هشدارهای اپیدمیولوژیست‌ها در صورت سهل انگاری در رعایت پروتکل‌ها پیک بعدی کرونا که ممکن است در ماه بهمن یا اسفند رخ دهد با توجه به جهش‌های رخ داده در ویروس، از دو موج قبلی شدیدتر خواهد بود؛ در این‌صورت کودکان نیز از این بیماری مصون نبوده و مجددا آمار ابتلا و بستری در بین کودکان افزایش پیدا می‌کند.

دکتر فهیم زاد نسبت به افزایش آمار ابتلای کودکان و شدت بیشتر بیماری در موج‌ بعدی کرونا هشدار داد و گفت: در پیک سوم بیماری تمام بخش‌های مربوط به کووید در بیمارستان مفید پر بود و ICU برای مراقبت از این بیماران تجهیز شد که خوشبختانه با فروکش کردن این پیک سیر ابتلای اطفال پایین آمد ولی پیش بینی این است که در صورت ایجاد پیک بعدی، شدت بیماری و ابتلا بیشتر باشد که این موضوع توجه بیشتر و تداوم مسائل پیشگیرانه را به طور جدی می‌طلبد.  

کووید کودکان را نیز درگیر می‌کند، پیشگیری را جدی بگیرید

این متخصص عفونی کودکان در پایان با بیان اینکه از دست رفتن جان حتی یک کودک  مصیبت بزرگی محسوب می شود که جبران ناپذیر است، تاکید کرد: توصیه می‌شود خانواده‌ها  و مسئولین نسبت به این بیماری و موج‌های آن هوشیار باشند و پروتکل‌ها را به صورت جدی رعایت کنند. مسئولین نیز نسبت به بازگشایی‌های زود هنگام اقدام نکنند.

انتهای پیام  

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.