خطر ایجاد لخته های عروقی در مصرف کنندگان قرص های ضد بارداری تازه

۲۹م دیماه ،
ممتاز نیوز:‌ برخلاف تصور عامه مردم، قرص های ضد بارداری تازه بی خطر نیستند.

دکتر الهام السادات هاشمیان نایینی جراح و متخصص زنان و مامایی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: با اشاره به این که عوارض مصرف قرص های ضد بارداری همواره در خانم ها سوال برانگیز است گفت: ترمبوز وریدی ( ایجاد لخته در رگ ها) از عوارض اثبات شده در مصرف کنندگان قرص های پیشگیری از بارداری است.

وی در ادامه با تاکید بر تاثیر سایر عوامل زمینه ساز در ایجاد لخته های عروقی گفت:  در بیمارانی که دارای سابقه ی قبلی ایجاد ترومبوز بیماری های قلبی و کرونری، لوسمی و سرطان می باشند مصرف قرص های پیشگیری از بارداری ممنوع است .

دکتر هاشمیان نایینی با اشاره به خطر یک در ده هزار نفری ایجاد ترومبوز عروقی در اشخاص عادی گفت: در مصرف کنندگان قرص پیشگیری از بارداری خطر ایجاد لخته ۳ برابر اشخاص عادی است .

وی همچنین افزود: در مصرف کنندگان این قرص ها،خطر ایجاد ترومبوز عروقی ۴ ماه پس از شیوع مصرف قرص های پیشگیری از بارداری افزایش یافته و در سال اول مصرف به بالاترین میزان خطر می رسد.

** قرص های تازه ضدبارداری بی خطر نیستند

این جراح و متخصص زنان و مامایی با اشاره به مطالعات انجام شده گفت: بر خلاف تصور عامه ی مردم ، مصرف قرص های ضد بارداری حاوی پروژستین تازه که اغلب با نام یاسمین در بازار موجود است بیش از انواع قرص های قدیمی سبب افزایش خطر بروز لخته های عروقی می گردد.

دکتر هاشمیان نایینی یادآور شد: در بیماران قلبی بر خلاف سایر اشخاص قرص های تازه بر قرص های قدیمی ارجحیت دارد.

وی همچنین افزود: در اشخاصی که دچار نقایص  وراثتی فاکتورهای ضد انعقادی مانند هموفیلی می باشند، حاملگی و مصرف قرص های ضد بارداری خطرناک است.

وی در ادامه با اشاره به خطر ۷ برابر ایجاد سکته ی مغزی که اشخاصی که دخانیات مصرف می کنند گفت: اشخاص  سیگاری خطر ایجاد لخته در رگ های مغزی ۷ برابر اشخاص عادی است.

دکتر هاشمیان نایینی در پایان یادآور شد: در مبتلایان به فشار خون خطر ایجاد سکته مغزی ۵ بربر اشخاص عادی است که در این اشخاص با مصرف قرص های پیشگیری از بارداری این خطر به میزان ۱۰ برابر افزایش می یابد.

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.