خطر بی ثباتی قیمت نفت برای صنایع

گردآوری توسط گروه اخبار اقتصادی ممتاز نیوز

اقتصاد > بازرگانی – کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، وضعیت برخی صنایع کشور را در آستانه خطر قرار داده است.

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کاهش قیمت جهانی نفت کسری بودجه ۳۱ هزار میلیارد تومانی را برای دولت به همراه آورده است. همین جریان سبب شده تا نگرانی ها در مورد آینده ۷۵ هزار پروژه عمرانی روی زمین مانده دولت به اوج برسد. این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که برخی صنایع کلیدی کشور به دلیل کاهش قیمت نفت با مشکلاتی مواجه شده اند.

احمدکیمیایی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان کیسه های پلی پروپیلن در این مورد می گوید:« بی ثباتی بازار نفت و عدم چشم انداز مشخص در این بخش موجب شده تا روند تولید در صنایع پایین دست هم تحت تاثیر قرار بگیرد. مشتریان داخلی و خارجی به امید کاهش بیشتر قیمت، در خرید خود تردید می کنند به همین دلیل میزان خریدها کاهش یافته است. مواد اولیه تولیدات کیسه های پلاستیک و پروپیلن از پتروشیمی های داخلی تامین می شود. پتروشیمی ها هم قیمت محصولات خود را بر اساس قیمت نفت تعیین می کنند به این ترتیب قیمت نفت بر صنایع پایین دست پتروشمی اثر می گذارد. در حال حاضر پیش بینی مشخصی در مورد چشم انداز قیمت نفت وجود ندارد. وقتی بازار نفت ثبات دارد و قیمت محصولات پتروشیمی و محصولات تولیدی صنایع پایین دست روند مشخص و با ثباتی را دارد، مشتران با اطمینان خرید می کنند. در این شرایط حتی اگر قیمت بالا هم باشد اما ثبات بازار موجب حرکت منظم در این چرخه می شود اما در حال حاضر که قیمت نفت ثبات ندارد، خریداران منتظرند تا شاید قیمت پایین تر بیاید به همین دلیل چرخ تولید با نظم سابق نمی چرخد. این موضوع ظرفیت های این بخش را تهدید می کند.»

در شرایطی که وضعیت بازار جهانی نفت به همین شکل ادامه پیدا کند، صنایع داخلی وابسته به نفت نیز وضعیت نامطلوبی پیدا می کنند. کیمیایی در این مورد هم می گوید:« اثر منفی دیگری که شرایط فعلی بازار نفت ایجاد کرده این است که پتروشمی ها محصولات خود را که مواد اولیه صنایع پلاستیک است را به طورت پله ای و با تاخیر نسبت به کاهش قیمت نفت اعمال می کنند یعنی به صورت لحظه ای همگام با بازار نفت پیش نمی روند. به عنوان مثال در حال حاضر هنوز قیمت ها بر مبنای نفت ۶۰ دلاری تعیین می شود در حالی که بهای نفت حول ۵۰ دلار است. این موضوع موجب می شود تا برخی مشتریان خارجی ما قیمت نهایی محصولات صنایع پایین دست را بالا بدانند و سراغ فروشندگان دیگر بروند.»

برآوردها نشان می دهد که قیمت نفت کشورهای عضو اوپک نیز میانگین ۵۲ دلاری را هم پشت سر گذاشته است.

بر این اساس قیمت نفت ایران در هفته منتهی به ٢٠ بهمن ماه بیش از هفت دلار افزایش یافت. نفت خام سبک ایران با هفت دلار و ٣١ سنت افزایش با قیمتی معادل ۵۲ دلار و ۶۱ سنت به فروش رسید. همچنین هر بشکه نفت سنگین ایران ۵۰ دلار و ۵۴ سنت معامله شده که نسبت به هفته قبل از آن از افزایش حدود ۷ دلار و ۹۹ سنت برخوردار شده است. بر این اساس میانگین قیمت نفت خام سبک و سنگین ایران از ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی تاکنون به ترتیب ۴۶٫۵۸ و ۴۴ دلار بوده است.

در حال حاضر روند نزولی قیمت نفت همچنان ادامه دارد. پیش بینی ها نیز نشان می دهد که بهای نفت طی ماه های آینده تحول خاصی را نمی پذیرد. با این حال بررسی ها نشان می دهد طی یک هفته گذشته قیمت نفت به عدد ۶۱ دلار رسیده است.

۳۵۳۵


RSS
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.