خطر تعلیق طرح ساخت خط لوله انتقال نفت خام کانادا به بازار آسیا

خبرگزای آریا- ایالت بریتیش کلمبیا، شرکت سازنده خط لوله انتقال نفت کانادا به آسیا را به جلوگیری از اجرای پروژه در صورت کافی نبودن سهم این ایالت از درآمد زایی این خط لوله صادراتی تهدید کرد.
به گزارش سرویس اقتصادی آریا، ایالت بریتیش کلمبیا سه شنبه (سوم مرداد) اعلام کرد: چنانچه سهم ایالت بریتیش کلمبیا کانادا از درآمدهای حاصل از صدور نفت خام این کشور به بازارهای آسیایی با خط لوله «نورثن گیت وی» افزایش نیابد، این ایالت جلوی طرح ساخت این خط لوله را خواهد گرفت.
شرکت کانادایی انبریج در نظر دارد برای صادرات نفت خام از ایالت آلبرتای کانادا به کشورهای واقع در امتداد سواحل اقیانوس آرام یک خط لوله صادراتی به ارزش ۶ میلیارد دلار کانادا (۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار آمریکا) بسازد.
طرح ساخت خط لوله نفتی نورثن گیت برای انتقال نفت خام تولید شده از ذخایر ماسه های نفتی آلبرتا کانادا به پایانه بریتیش کلمبیا و صدور آن به بازار پر سود آسیا طراحی شده است، اما ایالت بریتیش کلمبیا نسبت به سهم  کم خود از درآمدهای این خط لوله صادراتی با وجود احتمال آسیب های زیست محیطی آن از جمله نشت نفت خام، شکایت دارد.
کریستی کلارک، فرماندار ایالت بریتیش کلمبیا به روزنامه ونکور سان گفت: چنانچه ایالت آلبرتا در این باره حاضر به مذاکره و حل مشکل نباشد، طرح ساخت این خط لوله متوقف می شود.
 وی افزود: هم اکنون توپ در زمین ایالت آلبرتاست و آن ها باید درباره انجام مذاکرات تصمیم گیری کنند.
همچنان مشخص نیست که چنانچه دو ایالت بر سر پروژه ساخت این خط لوله بین ایالتی، به توافق نرسند، دولت فدرال کانادا برای حل اختلاف آن اقدام می کند یا خیر؟
ایالت بریتیش کلمبیا اعلام کرد: این ایالت باید نقش اساسی در ساخت خط لوله نفت نورث گیت وی داشته باشد، در حالی که اجرای این پروژه به مجوزهای بریتیش کلمبیا نیاز دارد.
آلیسون ردفورد، فرماندار ایالت آلبرتا در باره سهم درآمدهای حاصل از صادرات نفت خام کانادا به بازارهای آسیایی با خط لوله نورثن گیت وی مذاکره ای صورت نمی گیرد.
دو فرماندار ایالت های آلبرتا و بریتیش کلمبیا امروز (چهارشنبه چهارم مرداد) در هالفیکس بر اساس برنامه از پیش تعیین شده با یکدیگر دیدار می کنند.
فرماندار بریتیش کلمبیا دوشنبه (دوم مرداد) پنج شرط اعلام کرده بود که یکی از آن ها افزایش درآمدهای این ایالت از درآمدهایخط لوله صادرات نفت نورثن گیت وی است.
طرح خط لوله انتقال نفت کانادا به کشورهای آسیایی واقع در امتداد سواحل اقیانوس آرام تاکنون با چالش های بسیاری از جمله مقاومت های گروه های دوستدار محیط زیست رو به رو بوده است.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.