خطر خودروهای لوکس برای جان مردم ایران

۲۳ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

خبرگزاری ایسنا: در حالی وزیر iبهداشت، درمان و آموزش پزشکی چند روز پیش اعلام کرد که نمی‌داند ارز مرجع اختصاص یافته برای واردات دارو در کجا مصرف شده که آمار گمرک ایران حاکی از کاهش واردات داروهای فاقد تولید داخل و در عین حال رشد واردات خودروهای لوکس در هفت ماه اول سال جاری است.

بحث اختصاص ارز مرجع iبه واردات خودروهای لوکس در چند ماه گذشته بسیار داغ شده است. در حالی که در ابتدا قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اختصاص ارز مرجع iبه واردات خودروهای لوکس را تکذیب کرد اما سپس وزیر صنعت، معدن و تجارت اذعان کرد که در ماههای ابتدایی سال ارز مرجع iبه واردات بسیاری از کالاها و از جمله خودروهای لوکس اختصاص یافته است.

از میزان ارز مرجع اختصاص یافته iبه واردات خودروهای لوکس آمار و اطلاعات دقیقی در دست نیست اما آمار گمرک ایران حاکی از واردات بیش از ۲۳ هزار دستگاه خودروی سواری لوکس iبه کشور در هفت ماه اول امسال است که این میزان واردات نسبت iبه مدت مشابه در سال پیش بیش از ۱۳ درصد رشد نشان می‌دهد.

از سوی دیگر آمار نشان می‌دهد که در مهر ماه سال جاری و در شرایطی که کشور با محدودیتهای ارزی شدیدی روبرو شده حدود ۴۰۰۰ دستگاه خودروی لوکس وارد کشور شده است.

اما موضوع واردات خودروهای لوکس با ارز مرجع آنقدر داغ بوده که حتی پای وزیر iبهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز iبه این ماجرا باز شده است. مرضیه وحید دستجردی درباره این‌که گفته می‌شود ارز مرجع اختصاص یافته برای واردات دارو iبه واردات خودروهای لوکس داده شد، گفته “ما هم مثل شما نمی‌دانیم ارز دارو iبه چه مصرفی رسیده است!”

وی عنوان کرده “ما تلاش بسیاری برای اختصاص ارز مرجع iبه شرکتهای واردکننده دارو و مواد اولیه دارویی طی شش ماه گذشته انجام دادیم اما موفق نشدیم و نمی دانیم این ارز در کجا مصرف شده است.”

رسول خضری، عضو کمیسیون iبهداشت و درمان مجلس نیز iبه تازگی با اعلام این که در هفت ماهه امسال تنها یک پنجم از ارز واردات دارو از سوی بانک مرکزی اختصاص داده شد، گفته بر اساس استانداردهای وزارت iبهداشت، انبارهای دارویی باید برای شش ماه آینده ذخیره داشته باشند، اما براساس گزارش خبریهای سازمان غذا و دارو هم‌اکنون تنها برای دو ماه ذخیره باقی مانده است.

براساس اطلاعات انتشار یافته از ۲٫۵ میلیارد دلار نیاز ارزی کشور برای واردات دارو از ابتدای سال تاکنون تنها ۶۰۰ میلیون دلار ارز مرجع تامین شده است.

مقایسه‌ای بین آمار واردات دارو و خودروهای لوکس شاید بتواند iبه یافتن محل مصرف ارز دارو کمک کند.

براساس آمار گمرک ایران در هفت ماه اول امسال وزن و ارزش داروهای خرده‌فروشی فاقد تولید داخل iبه ترتیب iبه ۲۳۹۰ تن و ۳۹۳ میلیون دلار رسید. این میزان واردات از نظر وزنی و ارزشی نسبت iبه مدت مشابه در سال پیش iبه ترتیب ۱۳٫۳ و ۱۷٫۳ درصد کاهش یافته است.

اما واردات داروهای فاقد تولید داخل در حالی طی هفت ماهه اول سال جاری کاهش یافته که در همین مدت واردات خودروهای لوکس از نظر تعدادی، وزنی و ارزشی iبه ترتیب معادل ۱۳٫۳، ۱۳٫۷ و ۲۰٫۲ درصد افزایش یافته است. در این مدت وقت بالغ بر ۲۳ هزار و ۳۲۱ دستگاه انواع خودروی سواری لوکس iبه وزن ۳۸ هزار تن و ارزش ۵۲۱ میلیون دلار وارد کشور شد.

به این ترتیب در هفت ماهه امسال در حالی بسیاری از بیماران کشور iبه واردات داروهای فاقد تولید داخل iبه شدت نیاز داشتند که در همین مدت عده‌ای سرمایه‌دار با استفاده از ارز مرجع اقدام iبه واردات خودروهایی کردند که در نهایت کمتر از پنج درصد جامعه ایران سوار آنها می‌شوند.


مجله اینترنتی برترین ها سبک زندگی سلامت دکوراسیون موفقیت کودک
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.