خطر درکمین رودخانه بهمنشیر

اردیبهشت ۱۴۰۳

ته نشین شدن سالانه دهها هزار مترمکعب گل ولای در رودخانه بهمنشیر بقای این رودخانه را با خطر جدی مواجه کرده است

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  رودخانه بهمنشیر با بیش از ۸۰ کیلومتر طول و ۱۰۰ متر عرض در شمال و شمال شرق جزیره آبادان قرار دارد . این رودخانه ادامه طبیعی رودخانه کارون و تنها رودخانه کاملا ایرانی قابل کشتیرانی کشور است که به دریاهای آزاد راه دارد .
اشتری استاد دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر وضع رسوب گل و لای را در این رودخانه نگران کننده توصیف می کند و می افزاید : با ایجاد ۲ ایستگاه تحقیقاتی در پایین دست و در میانه رودخانه بهمن شیر مشخص شد که در پایین دست این رودخانه ۱۸۰ تن و در میانه آن ۲۴۰ تن گل ولای در هر سیکل جزر و مدی در این رودخانه رسوب می کند .
کارشناسان جهاد کشاورزی استان خوزستان معتقدند، ورود آب رودخانه کارون از بالا دست و جزرو مد خلیج فارس از پایین دست این رودخانه سبب افزایش شدت میزان رسوبگداری در آن می گردد .
این کارشناسان می گویند: اکنون ملاحظه رسوب گل و لای در رودخانه بهمنشیر به وضوح در سواحل آن مشخص است به گونه ای که عرض این رودخانه در بسیاری از نقاط به نصف و یا حتی به کمتر از نصف کاهش یافته و این در حالی است که عمق این رودخانه همچنان درحال کم شدن است .
 باورساد استاد دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، شدت رسوب گذاری در این رودخانه را خطری جدی برای محیط زیست و حتی شهروندان و ساحل نشینان آن بیان می کند و می افزاید : اگر تدبیر مناسبی برای جلوگیری از رسوب گل و لای در این رودخانه نشود بطور قطع و یقین باید در آینده نه چندان دور شاهد مرگ آن باشیم که این امرموجب تغییر مسیر رودخانه یا به سوی شهر آبادان یا به سوی بیابانهای اطراف می گردد .
وی اضافه می کند : بدیهی است تغییر مسیر رودخانه بهمنشیر به سوی شهر آبادان می تواند سبب بروز فاجعه ای ملی در این شهرستان شود . /ل


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.