خطر سقوط جوانان در چنگال غریبان

۲۲ آبان ،

با ترویج تهاجم فرهنگی و مرگ تدریجی باورهای مذهبی، گسترش آسیب های اجتماعی را به دنبال دارد.

محمود رفیعی کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: در فرهنگ ما خانواده به عنوان رکن اصلی جامعه بر طبق دستور و مقررات اسلامی و عرف ملی تشکیل می‌شود، با تشکیل خانواده ای مستحکم و متعادل زمینه برای احیای جامعه ای مستحکم با حفظ اصالت و هویت ایرانی؛ در برابر تهاجم فرهنگی مهیا شد.

وی در ادامه افزود: با آشنایی و ازدواج یک دختر و پسر بر پایه ی عقل، دین، مذهب، ایمان و عرف، خانواده مستحکم تشکیل می‌شود.

اما اگر بر مبنای احساسات و عواطف مقطعی و سریع گذر یا بر اساس هیجان های دوران مخصوص جوانی که فقط دل خوش جملات عاشقانه یا رد و بدل احساسات آن ها با پیوندی سست و غیر عاقلانه تشکیل شود؛ به طبع کمتر از ۶ ماه این خانواده متلاشی خواهد شد.

رفیعی اشاره کرد: از عمده ترین دلایل افزایش و رشد صعودی آمار طلاق،‌ تشکیل خانواده های امروزی و فاصله نسل جدید از سنت وفرهنگ اصیل ایران و جایگزینی فرهنگ غرب  زدگی به جای آن است، به طوری که از هر ۵ ازدواج، ۳ مورد آن منجر به طلاق می‌شود.

وی افزود: اگر ازدواج جوانان درابتدا با نیت دوستی چند روزه برای خوش گذرانی؛ بر اساس روابط دوستانه و هوای نفسانی یا از طریق پیامک، چت،‌ ایمیل،‌ اینترنت و حرف های پر لعاب دار میان دختر و پسر صورت گیرد در مدت وقت بسیار کوتاه منجر به جدایی می‌شود، لذا چنین ازدواج هایی ربطی به فرهنگ و عرف ما ندارد.

بر اساس اسلام برقراری روابط دختر و پسر خارج از عرف و فرهنگ ؛‌ ارتباط تار عنکبوتی است.

انجام ازدواج ها از طریق چت،‌ اینترنت،‌ پیامک، هیجان های دوره ی جوانی و هوای نفسانی زمینه ساز ایجاد خانواده های متلاشی است.

وی در خصوص نقش غریبیان در گسترش آسیب های اجتماعی گفت: غریبیان تجربه ی تلخ خود و نبود خانواده به معنا و مفهوم واقعی خانواده های ایرانی درصددند توجه فرهنگشان را به ما منتقل کنند،‌ جوانان ما بدون توجه به سیل ویرانگر از سوی غربیان با نابودی بنیان خانواده، افزایش طلاق، کاهش ازدواج های سالم که نتیجه ی آنان بچه های طلاق؛ ایجاد جنایت هایی از جمله قتل و سرقت مسلحانه است ناخواسته در تشکیل خانواده های متلاشی و گسترش آسیب های اجتماعی موثرند.

رفیعی افزود: در دانشگاه ها نیز اگر ازدواج ها در قالب غرب زدگی و دور از فرهنگ،‌ عرف، مذهب و تجربه ی بزرگان دین و نیاکانمان باشد دچار آسیب و گسترش خانواده های متلاشی می‌شود.

وی با تأکید برنقش آموزه های دینی بر استحکام خانواده و جامعه گفت:‌ در قرآن متون های دینی، دعاها و حدیث ها، در ارتباط با اهمیت نقش خانواده بسیار صحبت شده است.

در حدیث کسا و زیارت عاشورا به طور مفصل در ارتباط با خانواده معنوی و تکاملی اهل بیت (ع) و نقش حضور حضرت فاطمه ( س) به عنوان مادری نمونه؛ مرکز اصلی و عامل مهم آن، توضیح داده شده است.

همچنین پیروان اهل بیت (ع) به عنوان خانواده متعادل معرفی شده اند.

رفیعی در ادامه افزود: در واقع ریشه اصلی شهادت بهترین انسان ها در عاشورا وجود خانواده های متلاشی که اشخاصی هم چون ابوسفیان،‌ معاویه،‌ یزید، شمر، عمر، ابن مرجانه به دلیل فقدان مادری نمونه تربیت شده اند.

مانند: ابن مرجانه که مادرش زنی فاسد، کافر و عامل اصلی قتل و غارت های واقعه ی کربلا است.

وی در پایان افزود:‌ خانواده های تکاملی، معنوی، تعادلی و معتقد سبب ترقی جامعه و خانواده های متلاشی و نامناسب سبب نابودی جامعه، گسترش آسیب های اجتماعی و تضعیف باورهای مذهبی می‌شوند./ز


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.