خطر نابینایی در کمین یک‌سوم دیابتی‌های پایتخت

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز: مدیر پژوهشی مرکز تحقیقات چشم علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:‌ طی بررسی‌هایی که در سال ۸۹ روی دیابتی‌های تهران انجام شد، مشخص شد ۳۷ درصد این اشخاص دچار آسیب لایه شبکه چشم که منجر به نابینایی می‌شود، شده‌اند.

مرضیه کتیبه در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: در سال ۲۰۰۹ میلادی سلامت عمومی چشم در اشخاص بیماران دیابتی در تهران تحت بررسی قرار گرفت که پس از بررسی ها مشخص شد ۳۷ درصد این اشخاص مشکل آسیب لایه شبکیه چشم به سبب دیابت را داشتند.

وی ادامه داد: این آسیب معمولاً به نابینایی اشخاص منجر می‌شود که اگر اشخاص به موقع آن را تشخیص ندهند، کار چندانی نمی‌توان کرد.

مدیر پژوهشی مرکز تحقیقات چشم علوم پزشکی شهید بهشتی به این نکته اشاره کرد که در صورت تشخیص زودهنگام می‌توان از لیزردرمانی برای پیشگیری‌ از پیشرفت این بیماری و کنترل عروق، چشم استفاده کرد اما بهترین راهکار پیشگیری است و اغلب کشورهای پیشرفته غربالگری را پیشنهاد می‌کنند.

به گفته کتیبه دیابت علاوه بر آسیب به لایه شبکیه چشم زمینه‌ساز ایجاد آب‌مروارید و افزایش فشار چشم نیز می‌شود.

وی همچنین به مطالعه‌ای که طی دو سال اخیر در شهرستان یزد انجام شده، اشاره کرد و گفت: از ۲۳۰۰ نمونه جمعیتی که از اشخاص بالای ۴۰ سال شهر یزد گرفته شد، از هر ۴ نفر یک نفر مبتلا به دیابت بود که ۳۰ درصد این اشخاص دچار آسیب لایه شبکه چشم (دیابتیک رتینوپاتی) شده بودند که در نهایت یک سوم این اشخاص به سمت نابینایی می‌روند که آمار تکان دهنده‌ای است و باید به آن توجه شود.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.