خطر واردات لپ‌تاپ‌های بی نام و نشان با نوسانات ارز شدت گرفت

ایسنا- دبیرکل سازمان نظام صنفی رایانه‌‌ای کشور معتقد است که وجود محدودیت در حجم واردات، تعدد و تنوع نوت‌بوک‌های وارداتی می‌تواند راه را برای ورود اجناس تقلبی و قاچاق باز کند.

حمیدرضا قمی به ذکر توضیحاتی درباره‌ی تاثیرات بالا‌رفتن و نوسان قیمت ارز در بازار نوت‌بوک پرداخت و اظهار کرد: مدتی بود نوت‌بوک و آیفون‌ها در حال تبدیل شدن به یکی از ابزار‌آلات لازم در سبد خانواده‌ها بودند؛ در حال حاضر با این شرایط تقاضا کاهش پیدا کرده و نوسانات قیمت ارز شرایط را به گونه‌ای پیش می‌برد که دیگر واردات برای وارد‌کنندگان مقرون به صرفه نبوده و آن‌ها چنین عملی را موجه ندانند.

قمی با بیان این‌که اکنون بیش از افزایش قیمت ارز نوسانات است که به بازار و وارد‌کنندگان صدمه می‌زنند، یادآور شد: زمانی با وجود تعرفه‌های گمرکی، قیمت‌های ما با کشور‌های منطقه یکسان بود، اما اکنون این وضعیت حتی در زمینه کاربرد تکنولوژی هم نگرانی‌هایی ایجاد کرده است.

دبیرکل سازمان نظام صنفی رایانه‌یی کشور هم‌چنین عنوان کرد: این‌که سطح عمومی جامعه و به ویژه دانشجویان نتوانند با آخرین تکنولوژی‌های روز آشنا و از آن‌ها بهره‌مند شوند اتفاق بدی است، چرا که نرم‌افزار و سخت‌افزار صنعت‌هایی نیستند که بتوانند به شکل خوشه‌‌ای رشد و توسعه پیدا کنند.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به صحبت‌هایی که گاه در سطح جامعه منتشر شده و این‌گونه اعلام می‌کند که ظرف‌ ماه ‌های آینده دیگر واردات نوت‌بوک و لپ‌تاپ صورت نخواهد گرفت، خاطر نشان کرد: اینکه بخواهیم بگوئیم مطلقا واردات نخواهیم داشت غیرممکن است چرا که بخش‌های صنعتی و تولیدی به این تجهیزات نیاز دارند. ما لفظ کلی به کار نمی‌بریم.

وی همچنین عنوان کرد: اکنون شرایط به گونه‌ای شده که گاهی شاهدیم که لپ‌تاپ‌های موجود در بازار ۱۵۰ و یا حتی ۲۰۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند که این موضوع به هرحال غیرموجه محسوب می‌شود.

دبیر کل سازمان نظام صنفی رایانه‌یی کشور در ادامه‌ی صحبت‌های خود با اشاره به محدودیت حجم واردات، تعدد و تنوع نوت‌بوک‌های وارداتی با بیان این‌که چنین وضعیتی می‌تواند راه را برای ورود اجناس تقلبی و قاچاق باز کند، توضیح داد: درست است که هنوز به صورت انبوه گزارشی از واردات قاچاق نداشته‌ایم، اما به هرحال این شرایط ویژه راه را برای ورود کالاهای قاچاق، بی‌کیفیت و بدون نام و نشان هموار می‌کند.

قمی ادامه داد: وقتی حداقل در کوتاه‌مدت برای کشور امکان ساخت لپ‌تاپ وجود ندارد، لازم است که اقدامات خاصی در این زمینه صورت گیرد و در این میان تا زمانی که ثبات کلی در بازار ارز حاکم نشود، هیچ صحبتی نمی‌توان کرد.

وی در ارتباط با تخصیص ارز هم گفت: تخصیص ارز هم ممکن است مشکل را برای عده‌ای و یا برای مدتی کوتاه حل کند، اما اصل موضوع را برطرف نخواهد کرد و این‌که این ارز به دست مصرف‌کننده‌ی واقعی برسد خود موضوع مهمی است.

IT Iran

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.