خطوط ریلی بین ایران و ترکیه در مرز بازرگان توسعه می یابد

۱۶اردیبهشت،

به گزارش ایرنا، ˈاسمت دومانˈ روز دوشنبه در یازدهمین مجمع منطقه ای روسای راه آهن های خاورمیانه در اصفهان افزود: دو خط ریلی تازه که برقی خواهد بود کشور ترکیه را به ایران در مرز بازرگان متصل می کند.

وی با اشاره به اینکه فعالیتهایی در این زمینه با همکاری دو کشور شده است، اظهار کرد: اجرای این پروژه برای افزایش ظرفیت حمل بار از طریق دریای خزر و اتصال به شرق دور اهمیت ویژه دارد.

وی با اشاره به اینکه ترکیه در ۱۰ سال قبل خطوط ریلی خود را گسترش داده است، افزود: سرمایه گذاری در این بخش در این مدت ۱۰ برابر شده و به چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسیده است.

وی خصوصی سازی راه آهن ترکیه را یکی از دستاوردهای این کشور در این صنعت خواند و افزود: این کار در جهت تطابق با معیارهای اروپا انجام شد.

قائم مقام راه آهن ترکیه گفت: ایجاد خطوط قطار سریع السیر آنکارا – اسکیشهیر و آنکارا – قونیه از مهمترین پروژه های حمل و نقل ریلی این کشور در چند سال اخیر است.

دومان با اشاره به اینکه با آغاز به کار قطار سریع السیر، نقش راه آهن در حمل و نقل مسافر افزایش یافت، اضافه کرد: قطار آنکارا – قونیه که در سال ۲۰۱۱ راه اندازی شد تاکنون نزدیک به دو میلیون مسافر را جابه جا کرده است.

وی یکی از مهمترین پروژه های ریلی این کشور را راه اندازی قطار سریع السیر بین استانبول و اسکیشهیر خواند و افزود: با اجرای این پروژه، شهر استانبول از طریق قطار سریع السیر به آنکارا متصل می گردد.

وی یکی دیگر از پروژه های مهم در دست اجرای راه آهن ترکیه را پروژه زیردریایی ˈمرمرهˈ عنوان کرد و گفت: با اجرای آن دو قاره آسیا و اروپا به هم متصل خواهد شد.

قائم مقام راه آهن ترکیه به سند چشم انداز ۲۰۲۳ این کشور در زمینه حمل و نقل ریلی اشاره کرد و افزود: اهدافی مانند افزایش خطوط راه آهن کشور به ۲۶ هزار کیلومتر، ایجاد ۲۳ ایستگاه قطار سریع السیر و راه اندازی قطار با سرعت ۳۵۰ کیلومتر در ساعت در مسیر آنکارا – استانبول در این سند پیش بینی شده است.

یازدهمین مجمع منطقه ای روسای راه آهن های خاورمیانه عضو انجمن بین المللی حمل و نقل ریلی(UIC) روزهای ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت به میزبانی راه آهن جمهوری اسلامی ایران در اصفهان برگزار شد.

در این اجلاس روسای راه آهن های ایران، ترکیه، حجاز سوریه، عقبه اردن، حجاز اردن، قطر، عربستان و عمان حضور داشتند.

پ/۷۱۴۸/ ۶۰۷

انتهای پیام /*

Economic@irna.ir


www.irna.ir
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.