خطیبی:اعضای اوپک به تعهدخود پایبند بمانند

نماینده ایران در هیئت عامل اوپک گفت: کشورهای عضو اوپک باید به تصمیم های اتخاذ شده در اجلاس اوپک احترام بگذارند و همسو با سیاست های این سازمان گام بر دارند.

محمد علی خطیبی در گفت و گو با خبرنگار شانا افزود: با توجه به تردیدهای موجود درباره رشد اقتصاد جهان و تاثیر آن بر رشد تقاضا، افزایش بی رویه تولید برخی از کشورهای اوپک به ویژه افزایش تولید نفت خام عربستان سبب بی ثباتی در بازار و احتمالا کاهش جدی قیمت های نفت خواهد شد که این موضوع بر خلاف اهداف اوپک است.

وی درباره تلاش عربستان برای پایین آوردن قیمت نفت برنت و رساندن آن به سطوح۱۰۰ دلار برای هر بشکه عنوان کرد: بهتر است اعضای اوپک به جای پرداختن به تعیین سطح قیمت نفت همانند گذشته موضوع بهای نفت را به بازارهای جهانی واگذار کنند و درباره سطح تولید نیز از تک روی پرهیز کنند.

خطیبی درباره برنامه وزیران نفت اوپک درباره  نشست ماه جاری اعضای اوپک گفت: وزیران نفت اوپک در نشست ۱۶۱ به بررسی شرایط بازار نفت می پردازند و نیاز بازار های جهانی به نفت خام اعضای این سازمان را بررسی و در این زمینه تصمیم گیری مناسب می کنند.

نماینده ایران در هیئت عامل اوپک اعلام کرد: افزایش یا کاهش تولید اوپک به شرایط بازارهای جهانی بستگی خواهد داشت اما تصمیم وزیران نفت این سازمان در چهارچوب حفظ تعادل بازار خواهد بود و همچنان منافع تولید کنندگان و مصرف کنندگان مد نظر قرار می گیرد.

خطیبی در تحلیل کاهش بهای جهانی نفت خام در هفته گذشته اعلام کرد: ضعف اقتصاد جهان از دلایل اصلی افت اخیر بهای نفت در بازارهای جهانی بوده است، البته کاهش نگرانی بازارهای جهانی در ارتباط با مخالفت برخی از کشورهای غربی با برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران نیز به این روند کاهشی کمک کرد و در عین حال افزایش تولید برخی از کشورهای عضو اوپک نیر در افت قیمت بی تاثیر نبوده است.

وی عنوان کرد: به نظر نمی رسد قیمت های جهانی نفت خام دچار افت شدیدی شود زیرا اوپک آمادگی دارد در هر صورتی تعادل را به بازار نفت بازگرداند و از سقوط بهای جهانی نفت جلوگیری کند.

خطیبی در باره تاثیر  قیمت نفت خام بر بحران اقتصادی جهان به خصوص اقتصاد اروپا گفت: به نظر می رسد که قیمت های نفت خام ارتباط چندانی با شرایط اقتصادی جهان به خصوص اقتصاد اروپا ندارد زیرا مشکلات اقتصادی اروپا از شرایط نابسمان مالی کشورهای این قاره ناشی شده است و آن ها لازم است ساختار مالی خود را اصلاح نمایند.

چندی پیش ماریا فن در هوفن، رئیس آژانس بین المللی انرژی ( آی یی ای) اعلام کرده بود که بازار نفت همچنان در معرض نوسان های شدید است و قیمت بالای نفت ،اقتصاد جهان را تهدید می کند.

وی در پایان یادآور شد: اوپک تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا از نوسانات غیر ضروری  و شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی جلوگیری کند اما به نظر می رسد اگر برخی از کشورهای غربی در مواضع و رفتارهای سیاسی خود تامل بیشتری به خرج دهند و از ماجراجویی بپرهیزند، ثبات بازار نفت بیش از پیش تامین می شود.


بولتن نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.