خط فقر برفراز سر ۲۷ میلیون نفر شهرنشین / مقایسه پردرآمدترین و کم درآمد ترین خانوارهای شهری+جدول

علی پاکزاد: در تعریف کلی خط فقر، هزینه برخورداری حداقل کالری و کف هزینه پوشاک و سرپناه مورد محاسبه قرار می گیرد، البته همین تعریف کلی با فرمولهای مختلف و دامنه های گوناگون قابل تعبیر و محاسبه است، اما خط فقر در نگاه کلی نشان دهنده فصل ممیزی بین افرادی است که می توانند حداقل های معاش خود را تامین کنند و افرادی که نمی توانند.
البته در کنار این تعریف بحث خط فقر مطلق هم وجود دارد که برای حداقل لازم جهت زنده ماندن محاسبه می شود، در تعریف جهانی کسانی که روزانه کمتر از یک دلار درآمد داشته باشند مشمول این خط می شوند، البته با تعریف این خط زندگی زیر این خط معادل زندگی در قحطی است.
نکته جالب آنکه سالهاست که مدیران اقتصاد کشور از محاسبه و اعلام خط فقر خودداری کرده اند، و فقط کارشناسان مستقل طی چند ساله اخیر ارقامی را محاسبه و اعلام کرده اند از جمله حسین راغفر، عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا که خط فقر سال ۸۸ را معادل ۸۵۰ هزار تومان در ماه اعلام کرده بود.

اما تازه ترین خط فقر اعلام شده از سوی جمشید پژویان است، رئیس شورای رقابت که خط فقر سال ۸۹ را برای خانوارهای شهری ۹۴۶ هزار تومان و برای خانوارهای روستایی معادل ۵۸۰ هزار تومان براورد کرده است و البته اعلام کرده با اجرای هدفمند سازی وضعیت اقشار کم درامد جامعه بهبود پیدا کرده است.
مابه التفاوت این دو رقم اعلام شده از سوی دو کارشناس اقتصادی نشان می دهد که خط فقر طی سال ۸۸ به ۸۹ نزدیک به ۱۰۰ هزار تومان بالا رفته است، البته با توجه به آنکه روش محاسبه خط فقر از سوی این دو کارشناس اقتصادی اعلام نشده است، این جهش چندان مبنای دفاع علمی ندارد ولی می توان گفت سرعت حرکت خط فقر بسیار بالاست و جالب آنکه در سالی که خط فقر حدود ۱۰۰ هزار تومان به بالا جهیده، حداقل حقوق در کشور تنها ۲۸ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.
اما در مقایسه آمارهای اعلام شده از سوی مراکز رسمی آمار اقتصادی با خط فقر اعلام شده از سوی رئیس شورای رقابت چند نکته دیگر نیزجلب نظر می کند.
طبق گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی از وضعیت بودجه خانوار در سال ۸۹ متوسط هزینه ناخالص هر خانوار شهری در سال ۸۹ معادل یک میلیون ۱۸۰ هزار تومان بوده است وبا توجه به ارقام اعلام شده ۵ دهک جامعه زیر خط فقر قرار دارند.
با توجه به برآوردهای مرکز آمار تعداد خانوارهای شهر نشین ایرانی در سال ۸۹ معادل ۱۴٫۷ میلیون خانواراست، که شامل ۵۳ میلیون نفر از جمعیت کشور است، با احتساب این ارقام می توان گفت ۹۴۶ هزار تومانی فقر برفراز سر بیش از ۲۷ میلیون شهرنشین ایرانی است.

 در چکیده گزارش مرکز آمار ایران از هزینه درآمد خانوارهای شهری و روستایی ایران در سال ۸۹ نشان می دهد که متوسط هزینه هر خانوار روستایی ماهانه ۵۷۰ و درآمد هر خانوار در ماه ۴۹۰ هزار تومان است که این ارقام هر دو زیر خط فقر روستایی است.
در مورد خانوارهای شهری هم گزارش مرکز آمار نشان می دهد، هزینه هر خانوار ۹۴۷ هزار تومان و درآمدی معادل ۸۸۴ هزار توماندر سال ۸۹ داشته اند که این دو رقم هم فاصله معنی داری با خط فقر ۹۴۶ هزار تومانی اعلام شده از سوی جمشید پژویان دارند.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.