خط قرمزی که برای آمریکا هزینه دارد

جام جم آنلاین: تعیین خط قرمز برای ایران موضوعی است که این روزها اختلافات میان اسرائیل و آمریکا را تشدید کرده است. با وجود این‌که مقامات ارشد کاخ سفید از جمله باراک اوباما، لئون پانتا و هیلاری کلینتون طی روزهای اخیر تعیین خط قرمز برای ایران در موضوع هسته‌ای را صریحا رد کرده‌اند.

اما بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنان بر این مسأله پافشاری دارد و در مصاحبه با شبکه‌های خبری آمریکا بر درخواست خود مبنی بر ضرورت تعیین خط قرمز برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران پافشاری می‌کند.

این امر بیانگر اوج اختلافات اسرائیل و آمریکا در چند دهه گذشته است و مقامات اسرائیلی نمی‌توانند ناخرسندی خود را از این واقعیت کتمان کنند. اگر چه آمریکا متحد استراتژیک اسرائیل در خاور‌میانه به شمار می‌رود، اما حمله به ایران موضوعی نیست که مقامات آمریکایی براحتی زیر بار آن بروند.

چنین جنگی تغییراتی کلی در خاورمیانه ایجاد خواهد کرد و پیامدهای غیر قابل جبرانی برای آمریکا خواهد داشت که مسئولان آمریکایی نیز بر آن واقفند و نمی‌توانند آن را در قالب تعارف‌های دیپلماتیک پوشیده نگه دارند.

وقوع این جنگ، هزینه‌های حمایت از اسرائیل را برای آمریکا بشدت افزایش داده و بازی آمریکا در منطقه را در آستانه تغییرات بنیادین قرار می‌دهد و به همین خاطر است که مقامات آمریکایی با وجود این که همواره در لفظ ادعا می‌کنند که همه گزینه‌ها در مقابل ایران روی میز قرار دارد، اما تاکنون به درخواست‌های رژیم صهیونیستی برای حمله به ایران پاسخ منفی داده‌اند.

مقامات آمریکایی می‌دانند که حمله اسرائیل موج حملات متقابل ایران را در پی خواهد داشت و این امر منافع آمریکا در خاورمیانه را درمعرض خطر جدی قرار خواهد داد.

در عین حال واکنش ایران به چنین حمله‌ای موجب اختلال در عرضه نفت در جهان خواهد شد و این امر اقتصاد آمریکا را که در وضع شکننده‌ای قرار دارد با تهدید مواجه خواهد ساخت حتی بسیاری از کارشناسان آمریکایی معتقدند که حمله اسرائیل به ایران نمی‌تواند طرح‌های هسته‌ای ایران را متوقف کند و فقط ممکن است آنها را به تاخیر بیندازد که این امر خواسته‌های واشنگتن را برآورده نمی‌سازد.

در نهایت اگرچه اوباما می‌داند که با مخالفت با اسرائیل ممکن است حمایت لابی قدرتمند طرفدار اسرائیل را در واشنگتن از دست بدهد، اما نمی‌خواهد در اوج تبلیغات انتخاباتی، کشورش را درگیر جنگی کند که آینده‌ای نامعلوم را برای او و منافع کشورش رقم می‌زند.

در صورت جنگ با ایران اوباما باید بهای سیاسی ناشی از آن را بپردازد و او مطمئن است که مردم آمریکا نمی‌خواهند بار دیگر شاهد افزایش سریع بهای بنزین، بازگشت نظامیان کشته و زخمی خود از خاورمیانه و سقوط بازارهای مالی باشند؛ تهدیداتی که هیچ رییس‌جمهوری نمی‌تواند به لحاظ سیاسی از آن جان سالم به در ببرد.

کتایون مافی – گروه سیاسی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.