خط لوله انتقال نفت خام و فرآورده آبادان – ماهشهر آماده راه اندازی شد

چهارشنبه ۱۷ خرداد – ۰۵:۲۵:۰۳ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- خط لوله انتقال نفت خام و فرآورده آبادان – ماهشهر با ۹۸ درصد پیشرفت آماده راه اندازی شده و تا ۲ ماه آینده با بهره برداری از تلمبه خانه آن امکان دریافت و ارسال همزمان فرآورده فراهم می شود.
به گزارش سرویس اقتصادی آریا، رئیس ساختمان و نصب طرح احداث خط لوله انتقال نفت خام و فرآورده آبادان – ماهشهر با اعلام این خبر گفت: تلمبه خانه این طرح قابلیت این را دارد که به طور همزمان فرآورده نفتی آبادان را دریافت کرده و همزمان محصولی را از ماهشهر به پالایشگاه آبادان بفرستد و محصول یکبار پالایش شده آبادان را در ماهشهر تحویل بگیرد.
مسعود قاضیان عقدا با اشاره به این که این تلمبه خانه روزانه به ۵,۴ مگاوات برق نیاز دارد، افزود: تلمبه خانه خط لوله آبادان – ماهشهر با قدرت شش هزار اسب بخار در نزدیکی بندر صادراتی ماهشهر در زمینی به مساحت سه هکتار و مجهز به سیستم اتوماتیک احداث شده است.
وی درباره ویژگی این خط لوله و تلمبه خانه برای انتقال محصول از پالایشگاه آبادان به ماهشهر و بالعکس گفت: این خط لوله و تلمبه خانه همچنین دارای سیستم نشت یاب هوشمند است تا در زمانی که این خط دچار نوعی پارگی و یا نشتی شود، به سرعت قابل شناسایی باشد.
قاضیان با اشاره به پیشرفت ۹۸ درصدی طرح احداث خط لوله انتقال نفت خام و فرآورده آبادان – ماهشهر تصریح کرد: این طرح هم اکنون آماده راه اندازی است و تنها اتصال برق آن باقی مانده است که امیدواریم تا اواخر تیرماه جاری این اتصال برقرار شده و تا مرداد ماه سال جاری تلمبه خانه قابل بهره برداری باشد.
وی با تاکید بر این که حدود ۶۰ درصد از تجهیزات این طرح از داخل تامین شده است، گفت: در کل این طرح حدود ۱۱۰ میلیارد تومان و در احداث تلمبه خانه ۳ میلیون یورو و ۱۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.
قاضیان عقدا برچیدن خطوط لوله های قدیمی و افزایش ظرفیت انتقال نفت خام و فرآورده ها و کاهش اثرات تخریبی زیست محیطی را از اهداف اجرای این طرح عنوان کرد و افزود: سه خط لوله این طرح شامل خطوط ۲۴ اینچ نفت خام با ظرفیت ۲۰۰ هزار بشکه در روز، خط لوله ۱۶ اینچ فرآورده با ظرفیت ۱۳۰ هزار بشکه در روز و همچنین خط لوله ۱۶ اینچ انتقال محصول یک بار پالایش شده پالایشگاه آبادان با ظرفیت ۱۱۰ هزار بشکه در روز است.
شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران به عنوان یکی از شرکت های مجموعه پالایش و پخش فرآورده های نفتی عهده دار اجرای کلیه طرح های زیربنایی در بخش پایین دستی صنعت نفت اعم از احداث پالایشگاه ها و مخازن ذخیره سازی ، احداث خطوط لوله انتقال نفت خام و فرآورده های نفتی در سراسر کشور است.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۶۰۶۱۷۲۵۰۳۹۴۴


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.