خط و نشان تازه تهران برای اتاوا: بازگشت به دوره عادی روابط دو کشور منوط به تصمیم کانادا نیست – اخبار سیاسی

به گزارش خبرآنلاین، جان بیرد وزیر خارجه کانادا دلیل این تصمیم را آنچه حمایت تهران از نظام سوریه خواند، اعلام کرد. بلافاصله پس از این خبر نیز رامین مهمانپرست سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران گفت در اولین فرصت واکنش مناسب را خواهیم داشت. {ایــــنــــجـــــا} سپس وزارت امور خارجه کشورمان در بیانیه‌ای صراحتا اعلام کرد که دولت کانادا مسول سلامت پرسنل سفارت ایران در اتاواست. دولت کانادا برخلاف همه اصول انسانی، در این دوره حداکثر تلاش خود را برای تشدید فشار به هموطنان مقیم کانادا انجام داد. اقدامات متعدد دولت هارپر علیه ملت ایران مانند بستن بخش کنسولی سفارت کانادا در تهران، بستن حساب‌های بانکی شمار زیادی از هموطنان مقیم کانادا، منع انتقال پول برای دانشجویان ایرانی مقیم این کشور و … از جمله همین اقدامات است.

نمایندگان مجلس هم که میزبان علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه بودند علت این اقدام دولت کانادا را از وی جویا شدند که وی در پاسخ گفت: کشور کانادا در سیاست خارجی تحت تاثیر تحرکات صهیونیست‌ها است. دولت کانادا که چند روز پس از برگزاری موفق اجلاس عدم تعهد اقدام به تعلیق روابط به ایران کرده بود مورد تقدیر نخست وزیر رژیم صهیونیستی قرار گرفته بود.

با گذشت یک ماه از آن زمان، بار دیگر جان بیرد از تریبون سازمان ملل ایران را اصلی​ترین تهدید برای صلح منطقه​ای و امنیت بین المللی  خواند و اتهامات بی اساسی را به کشورمان نسبت داد و برنامه هسته‌ای ایران را منبع تهدید و بی ثباتی خواند.

سخنگوی وزارت امورخارجه هم، اظهارات وزیر امور خارجه کانادا را غیرحرفه‌ای و نتیجه گرایش روزافزون سیاست خارجی کانادا به سمت افراط‌گرایی و فاصله گرفتن از اصول شناخته شده سیاست خارجی آن کشور دانست. این رویکرد افراطی که با اسلام‌ستیزی، نژادپرستی، اعمال معیارهای دوگانه در حوزه‌های تروریزم و حقوق بشر شناخته می‌شود موجب تبدیل دولت کانادا به منبع تهدید امنیت بین‌المللی از طریق ایجاد تنش در روابط بین‌الملل شده است.

وی توصیه کرد که دولت کانادا بیشتر به مسائل داخلی خود از قبیل رسیدگی به حقوق بومیان و دست برداشتن از ترویج اسلام‌هراسی در کشورش بپردازد.

مهمان‌پرست اظهارکرد: هر چند این دولت با اخلال در روابط دو ملت تلاش کرد تا پس از موفقیت جمهوری اسلامی ایران در برگزاری اجلاس سران غیرمتعهدها افتخار سیاسی جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی را با چالش مواجه کند، اما بازگشت به دوره عادی روابط دو کشور منوط به تصمیم کانادا نبوده و جمهوری اسلامی ایران بر اساس مصالح و منافع خود در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد کرد.

/۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.