خلأ قانونی سبب سوءاستفاده زمین‌خواران شده است/ روند کند رسیدگی به پرونده‌های زمین‌خواری

اسفند ۱۴۰۲

یک وکیل دادگستری گفت: عده‌ای فرصت‌طلب از خلأهای قانونی و عدم قطعیت در ارتباط با مالکیت زمین‌ها، سوء استفاده کرده و زمین‌های آزاد را به تصرف خود در می‌آورند.

“حسن تردست” در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی ممتاز نیوز، در خصوص سبب افزایش زمین‌خواری اظهار داشت: افزایش پرونده‌های زمین‌خواری ناشی از وضعیت اقتصادی جامعه است، چرا که با افزایش بیکاری ارتکاب جرایم اقتصادی نظیر کلاهبرداری نیز افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: در رابطه با زمین‌خواری عده‌ای فرصت‌طلب از خلأهای قانونی و عدم قطعیت در ارتباط با مالکیت زمین‌ها، سوء استفاده کرده و زمین‌های آزاد را به تصرف خود در می‌آورند.

تردست افزود: از سوی دیگر مسئله‌ای که به افزایش ارتکاب زمین‌خواری کمک می‌کند، فرآیند رسیدگی به این پرونده‌هاست، چرا که دستگاه قضا با این پرونده‌ها برخورد جدی نمی‌کند.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: مردم در این زمینه مجبورند سیر طولانی مدت و پرزحمتی را سپری‌کنند که اغلب از اواسط رسیدگی به پرونده از آن منصرف می‌شوند و قضات هم که تحت فشار تعدد پرونده‌ها قرار دارند، به محض اعلام رضایت شاکیان خصوصی، علی‌رغم اینکه ممکن است مطلب جنبه عمومی داشته باشد، پرونده را می‌بندند.

تردست عدم ساماندهی خرید و فروش اراضی را دیگر عامل افزایش زمین‌خواری خواند و ادامه داد: اگرچه مسئله کد رهگیری به جلوگیری از کلاهبرداری کمک کرده است، اما متاسفانه هنوز سامان‌دهی کاملی در این زمینه وجود ندارد، به طوری که اشخاص می‌توانند با استفاده از منافذ و خلأهای قانونی به این مسئله اقدام کنند.

این وکیل دادگستری در پایان خاطرنشان کرد: باید پرونده‌های مجرمان را در اختیار داشته باشیم، به طوری که اگر فردی در زمینه خاصی مرتکب جرم شد، تمام مراکز قضایی و انتظامی مشخصات وی را در اختیار داشته باشند تا براساس سابقه فرد با جدیت مسئله را پیگیری کنند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.